Bij ons op school hebben wij diverse lokalen ingericht voor “hybride” lessen. In onze situatie betekent dit dat wij de lessen geven in een klaslokaal met de camera gericht op een Whiteboard óf op 1 van onze digitale borden. De docent deelt dus niet zijn scherm, maar wordt in deze situatie gefilmd. Studenten zijn over deze manier erg positief omdat ze meer het gevoel van een echte les ervaren. Ze hebben niet het gevoel alleen maar naar een scherm te kijken. Bovendien kan een klein aantal studenten de les ook fysiek bijwonen. Zodoende heb je niet alleen interactie met je studenten in een fysieke omgeving, maar ook een interactie tussen studenten thuis en in het lokaal.

Doordat je in deze situatie een deel van je studenten thuis hebt zitten, is het juist belangrijk om hen voldoende bij de les te blijven betrekken en te denken aan (mogelijk andere) activerende werkvormen tijdens de hybride les. Hieronder tref je een aantal van die activerende werkvormen die in onze situatie erg succesvol is gebleken en welke we graag met je delen:

Reageer met een emoticon…. is iedereen aanwezig?!

Vaak komt het signaal dat collega’s het lastig vinden om alle namen te controleren van de studenten die thuis zitten. Het kost natuurlijk veel tijd om dit te controleren en dat is jammer van je lestijd en de motivatie van de studenten. Er is een snellere wijze om dit te doen. Laat de studenten in de chat even goedemorgen typen en tegelijkertijd kun je ervaren wie actief aanwezig is. Mocht je met twee docenten op een groep staan, dan zou je collega meteen kunnen kijken of ie. Dit kan natuurlijk ook op een ander moment tijdens de les. In plaats van iets te typen, is een andere variant om je studenten te vragen of ze een emoticon zouden kunnen delen waarbij ze hun gemoedstoestand aangeven. Op die manier krijg je direct inzicht hoe iedereen er bij zit!

Wheel decide

Bij deze werkvorm maakt het niet uit of studenten thuis zitten of in het lokaal aanwezig zijn; in beide situaties is de werkvorm goed inzetbaar. Als eerste maak je een rad aan via: Wheel Decide. Je kan nu kiezen om een vragenrad te maken, maar je kan natuurlijk ook een rad met namen aanmaken of beter nog… allebei! Op deze manier moeten de studenten opletten want je weet nooit of je een vraag moet beantwoorden, ook al zit je thuis! Een uitgebreide uitleg over deze werkvorm staat hier!

Padlet

Padlet werkt als een soort prikbord die je voor diverse lesfases en werkvormen kan inzetten. Het makkelijke is dat je geen apart account hoeft aan te maken, je kan met je Microsoft365-account inloggen (behalve als je geen M365-account hebt..). Padlet biedt de mogelijkheid om anoniem of met naam iets te laten plaatsten op het template dat je kiest (daarin ook meerdere keuzes). Met deze descretie in het achterhoofd, kan een leerling dus zonder schaamte reageren op een stelling (als dit in jk groep een issue mocht zijn).

Een variant is door hen eerst in duo’s of groepen te laten nadenken over het antwoord voordat je het laat plaatsen op de Padlet. Zo voorkom je de eerste hersenspinsels. Mocht je die juist willen, dan zou je het ook direct op de Padlet kunnen laten plaatsen. Denk aan een stelling, check van het leerdoel, een manier om te woordwolken of hen te laten reageren het betreffende thema. Dit biedt weer gespreksstof waar je mee verder kan.

Stel je voor dat je studenten een presentatie (of spreekbeurt voor de jongere kinderen) moeten geven, dan zou je Padlet in kunnen zetten om feedback op elkaar te geven. Op deze manier heeft iedere student een eigen Padlet waarop staat wat er goed ging en wat er eventueel nog beter zou kunnen gaan. Hier zouden ze een volgende keer weer naar kunnen kijken. Feedback en feed-forward!


1 Comment

Gerja · 5 februari 2021 at 16:09

Ook zeer geschikt voor hybride lesgeven: wordwall, mooie lay-out, lijkt ietwat op weelderige, maar met veel mogelijkheden en zeer geschikt voor alle niveaus. Ook kan je veel lessen van anderen gebruiken.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.