Didactiek bij onderwijs op afstand.

Les geven op afstand werkt toch degelijk wel iets anders dan het lesgeven in het echt voor de klas. Je moet je aan een andere soort les etiquette houden. Hieronder hebben we getracht deze zo compleet mogelijk uit te schrijven voor jullie. Let op, het gaat hier over een live les! Je kan natuurlijk ook een les opnemen voor de tijd! Kijk voor meer informatie bovenaan op tools & instructies voor bv. PowerPoint of andere applicaties.

Maar denk er ook over na welke tool je wanneer wilt inzetten tijdens je (online) les! Voor het gemak hebben we “de les” in 4 fases verdeeld. Klik op de fase en je kan kijken welke tool hierbij eventueel jouw les kan verrijken op afstand!

Hieronder nog even in het kort een stuk over de didactiek tijdens de les.

  • De les voorbereiding

Ga zitten in een ruimte waar je rustig aan het werk kan. Zorg ervoor dat je goed in beeld zit en dat je (het liefste) een microfoon gebruikt. Heb je geen microfoon dan kan je natuurlijk ook je headset van je mobiel gebruiken. De meeste hebben namelijk een microfoon ingebouwd. Je moet dan wel een oortje in doen om te horen wat de studenten zeggen. Deze tip kan je dus ook aan je studenten geven.

Wat wil je presenteren?!…. Zet de boel vast klaar zodat je niet tijdens de les zelf nog hoeft te zoeken. Dus websites, filmpjes en of andere zaken zoals PowerPoints etc.

  • De les zelf

Bij iedere online les is het belangrijk om de volgende stappen te ondernemen:

  • Check of je microfoon en camera werkt door de studenten welkom te heten in je les!
  • Wil je niet zo heel erg veel gepraat door je les kan je vragen of ze deze willen dempen (microfoontje met streepje erdoor). Willen ze iets zeggen kunnen ze hier weer op klikken en praten.
  • De studenten kan je vragen of ze bij een muur willen zitten (zodat je niet alle privé spullen ziet van de student) of je kan tegenwoordig ook de achtergrond laten vervagen.
  • Let erop dat geen enkele student een uur of anderhalf uur naar jou alleen wil luisteren. Zorg ervoor dat je een goede combinatie maakt.
    • Wissel instructie van jou persoonlijk af met een PowerPoint o.i.d.
    • Laat studenten tijdens de les opdrachten maken (ze kunnen zelf uitloggen en laat jij jouw les doorlopen kunnen ze weer aanhaken als ze vragen hebben)
    • Gooi er een Forms in
    • Laat ze in groepjes werken (door bijvoorbeeld een groeps chat aan te maken)

Vergeet na de les niet de studenten duidelijk te maken wat het doel is van de opdracht die je er eventueel aan hebt gehangen en wat de einddatum is.

Probeer structureel je klas samen te krijgen op deze manier zodat er nog wel binding is!