Voorkennis activeren

  • Voorkennis is het metaforische klittenband voor het leren, of de kapstok waaraan nieuwe kennis wordt opgehangen.
  • Vraag bij het activeren van voorkennis naar wat je de studenten al over het onderwerp weten in het algemeen. Vraag dus niet naar het specifieke lesdoel.
  • Door het kort en krachtig onderwijzen van een oud lesdoel, krijgen de studenten de benodigde voorkennis doelgericht aangereikt, waardoor ze zich succesvol het nieuwe lesdoel eigen kunnen maken.
  • Het activeren van voorkennis is een middel om studenten in de leerstand te zetten en wordt daarom kort gehouden, maximaal vijf minuten.

Werkvorm: Maak het inzichtelijk met Flipgrid!

Je loopt bij elk vak wel eens tegen het feit aan dat je een lastig onderwerp of lastig begrip wil uitleggen aan je leerlingen. In je fysieke les loop je hier wellicht al tegenaan, maar in je online les is het sowieso een uitdaging. Een mooie wijze om lastige onderwerpen
Werkvorm: Maak het inzichtelijk met Flipgrid!

Werkvorm: Het rad vol verrassingen

Stel je wil geleerde begrippen van een bepaald onderwerp oefenen en je wil dat iedereen in de klas / meeting oplet dan zou je gebruik kunnen maken van het Rad!…. Hoe kan ik deze dan inzetten? Als eerste maak je een rad aan via: Wheel Decide , je kan nu
Werkvorm: Het rad vol verrassingen

Werkvorm: Muzikale kennismaker, energizer of afsluiter!

Kennismaker:Laat studenten of medewerkers jou (of je leidinggevende) allemaal een muzieknummer insturen die jou als persoon typeert. Dit zou je kunnen doen via Spotify of via Youtube. Het kan natuurlijk ook een nummer zijn die je gewoon heel erg goed vindt. Oftewel: welk nummer zou jij draaien als je wereldkampioen
Werkvorm: Muzikale kennismaker, energizer of afsluiter!

Werkvorm: Wat vind jij?!… POLL nu maar!

De online werkvorm Poll is een activerende werkvorm, waarin studenten een vraag kunnen beantwoorden of een mening kunnen geven op een stelling. Een poll is een peiling naar de mening van bijvoorbeeld je studenten. De uitslag van een poll geeft de mening van deze groep weer. Deze uitslag kan worden
Werkvorm: Wat vind jij?!… POLL nu maar!

Werkvorm: 3,2,1 Geef je antwoord!

Wellicht herken je de situatie dat je een vraag stelt aan je leerling (of student) en dat je daarmee (eigenlijk) de verwachting hebt dat je veel reacties krijgt vanuit je lesgroep. Vooral het eerste uur in een onlineles een nodige uitdaging. Een mooie werkvorm om dit te doorbreken is ‘3,
Werkvorm: 3,2,1 Geef je antwoord!

Interactief woordwolken

Het werken met woordwolken is een werkvorm die je misschien wel vaker inzet. Het geeft je een indruk van reeds bekende kennis of wat al is geleerd. Het is daarmee een mooie vorm als het activeren van voorkennis of het reflecteren en evalueren. Vaak krijg je bij het maken van
Interactief woordwolken

Bekend, benieuwd, bewaard

Bekend, benieuwd, bewaard is een werkvorm die je gemakkelijk kan inzetten tijdens een les of een lessenserie. Het bestaat uit drie stappen die eigenlijk staan voor drie vragen: Bekend: Wat weet je al over het onderwerp?Met bekend zou je natuurlijk ook kunnen terugwijzen op een eerdere les. Wat heb je
Bekend, benieuwd, bewaard