Wie kent memorie niet?!… Dit klassieke spel kan je natuurlijk ook inzetten in de klas. Je heb een aantal vragen nodig met de juiste antwoorden. Je schrijft de vragen op verschillende kaartjes. Iedere leerling krijgt een kaartje en je laat ze even nadenken over welk antwoord bij de vraag of welke vraag bij het antwoord zou passen. Daarna geef je ze de opdracht om het juiste kaartje erbij te zoeken. Om het niet te moeilijk te maken kan je natuurlijk voor de vragen kaartjes een andere kleur gebruiken en voor de antwoorden kaartjes ook. Als ze de juiste vraag bij het antwoord hebben gevonden kunnen ze het hebben over de vraag en het antwoord, ze voeren een korte discussie over het onderwerp. Daarna zou je klassikaal dit kunnen bespreken (of het ze zelf laten vertellen in de klas).

Variëren

Het spel kan je uitbreiden met een stuk feedback die je de leerlingen laat bedenken op de vraag en het antwoord. Welke feedback zou je geven bij een fout gekozen antwoord? Of welke tip zou je kunnen geven? Op deze wijze laat je de leerlingen zodra ze het juiste antwoord gevonden hebben in duo’s dieper nadenken over de lesstof.

Natuurlijk zou je op de kaartjes ook nog weer verdiepende vragen kunnen zetten die weer een ander onderwerp of discussie inleiden.