• Voorkennis is het metaforische klittenband voor het leren, of de kapstok waaraan nieuwe kennis wordt opgehangen.
  • Vraag bij het activeren van voorkennis naar wat je de studenten al over het onderwerp weten in het algemeen. Vraag dus niet naar het specifieke lesdoel.
  • Door het kort en krachtig onderwijzen van een oud lesdoel, krijgen de studenten de benodigde voorkennis doelgericht aangereikt, waardoor ze zich succesvol het nieuwe lesdoel eigen kunnen maken.
  • Het activeren van voorkennis is een middel om studenten in de leerstand te zetten en wordt daarom kort gehouden, maximaal vijf minuten.
Activerende werkvormen voor zowel online, hybride als blended lessen
Werkvorm: Speeddaten
Werkvorm: (Online) Bedrijfsbezoek
Werkvorm: Schudden & Pakken
Werkvorm: Verbindingsgroep / hoek
Werkvorm: Wat ben ik?
Werkvorm: Videoquiz
Werkvorm:  Infographic maken
Werkvorm: de praatplaat!
Werkvorm: Image Hotspot
Werkvorm – 30 seconden spel
Werkvorm: Evalueren met een venndiagram
Werkvorm: Doen, durven of waarheid
Activerende werkvormen voor je hybride lessen
Werkvorm: De digitale Kletspot
Werkvorm: Maak het inzichtelijk met Flipgrid!
Werkvorm: Het rad vol verrassingen
Werkvorm: Muzikale kennismaker, energizer of afsluiter!
Werkvorm: Wat vind jij?!… POLL nu maar!
Werkvorm: 3,2,1 Geef je antwoord!
Interactief woordwolken
Bekend, benieuwd, bewaard