Voorkennis activeren
- Voorkennis is het metaforische klittenband voor het leren, of de kapstok waaraan nieuwe kennis wordt opgehangen.
- Vraag bij het activeren van voorkennis naar wat je de studenten al over het onderwerp weten in het algemeen. Vraag dus niet naar het specifieke lesdoel.
- Door het kort en krachtig onderwijzen van een oud lesdoel, krijgen de studenten de benodigde voorkennis doelgericht aangereikt, waardoor ze zich succesvol het nieuwe lesdoel eigen kunnen maken.
- Het activeren van voorkennis is een middel om studenten in de leerstand te zetten en wordt daarom kort gehouden, maximaal vijf minuten.

Werkvorm: Elevator Pitch
Markeer een lift op de vloer; jij als docent neemt erin plaats. Leg uit: “Als je dadelijk de lift betreedt, staat daar meneer Kolb, de klant waar je al weken achteraan belt! Jullie kennen elkaar niet, maar je wilt graag jouw idee aan hem pitchen (dit als je bijvoorbeeld een



Werkvorm: Minibeurs
Het minibeurs is een werkvorm die als complete opdracht ingezet kan worden: studenten doen een (online)onderzoek naar een bepaald onderwerp gegeven door zijn of haar docent. Vervolgens maken zij hierover een werkstuk presenteren hun bevindingen op een (eendaagse) beurs. Met een minibeurs wordt een kader geschapen dat de werkelijkheid van



Werkvorm: Mindmappen
Een mindmap is een diagram dat is opgebouwd uit begrippen, afbeeldingen, teksten en bijbehorende relaties die zijn geordend in de vorm van een bepaalde structuur (bijvoorbeeld een boomstructuur). De student kan deze structuur gaan bouwen rondom een bepaald thema. Het maken van een mindmap kan voor de student een middel



Werkvorm: Zelf een kennisclip maken
Laat je leerlingen een kennisclip maken over een deel van de leerstof. Doordat de leerlingen het zelf gaan uitleggen zullen ze het eerder begrijpen. Daarnaast vraagt die van de leerlingen dat zij de lesstof goed beheersen. Tijdens het bedenken en maken van de kennisclip kunnen zij hun kennis aanvullen met



Werkvorm: Weekdoel
Aan het begin van elke dag of week maak je samen met de leerling of groepje of tafelzetting afspraken, waarbij hij of zij aangeeft waar hij mee bezig gaat die week. Maar de leerling moet die niet alleen voor zichzelf formuleren maar ook voor de anderen, waardoor het duidelijk wordt



Werkvorm: memorie: Welke vraag? Welk antwoord?
Wie kent memorie niet?!… Dit klassieke spel kan je natuurlijk ook inzetten in de klas. Je heb een aantal vragen nodig met de juiste antwoorden. Je schrijft de vragen op verschillende kaartjes. Iedere leerling krijgt een kaartje en je laat ze even nadenken over welk antwoord bij de vraag of



Activerende werkvormen voor zowel online, hybride als blended lessen
De laatste tijd lopen de besmettingen helaas weer op en hoor je vaker dat klassen thuis zitten en dat online / blended of hybride lessen weer de doorgang krijgen. Doordat je in deze situatie een deel of het geheel van je studenten thuis hebt zitten, is het juist belangrijk om



Werkvorm: Speeddaten
Een leuke werkvorm om in te zetten voor het uitwisselen van praktijkervaringen is Speeddaten. Studenten brengen allemaal een ervaring mee vanuit de praktijk. De ene helft gaat aan een tafeltje zitten of op op een andere vaste plek. De andere helft van de groep start elk bij een andere tafel.



Werkvorm: (Online) Bedrijfsbezoek
Met een bedrijfsbezoek kunnen studenten een kijkje nemen in het bedrijf of in een organisatie. Zo kunnen ze kennis maken met de activiteiten, het logistieke proces en verschillende functies/beroepen. Zo krijgen ze een goed beeld van hoe het er aan toe gaat in een bedrijf/organisatie. Toepassingsmogelijkheden In sommige gevallen kan



Werkvorm: Schudden & Pakken
Verdeel de klas in groepjes van 3 tot 4 personen. En zorg dat je een stapel met kaarten hebt. Op de kaarten staan vragen over de behandelde lesstof. De eerste student pakt een kaart en leest de vraag voor. Beantwoord vervolgens de vraag. Student 2,3 en eventueel 4 mogen in



Werkvorm: Verbindingsgroep / hoek
Bij deze werkvorm hebben de studenten “keuze” vrijheid om een onderwerp uit de leerstof te kiezen waar ze zich op willen focussen of je kan van te voren een onderwerp aanwijzen.. Kies vier onderwerpen uit de leerstof die momenteel worden behandeld. Verdeel de vier onderwerpen over de hoeken in je lokaal.



Werkvorm: Wat ben ik?
‘Wat ben ik?’ is een variant op het spel ‘wie ben ik?’ waarbij je als leerling door het stellen van ja/nee vragen achterhaalt wie of wat je bent. Alle studenten krijgen een briefje op hun voorhoofd geplakt met daarop een begrip (onderwerp, theorie, persoon) dat centraal staat in de leerstof.



Werkvorm: Videoquiz
Naast het activeren van kennis rondom theorie, kun je studenten ook activeren tijdens het bekijken van kennisclips. Terwijl studenten een kennisclip bekijken, verschijnt er een vraag in beeld. Studenten worden zo geactiveerd om bewust na te denken over de lesstof die ze tot zich hebben genomen de afgelopen minuten. Natuurlijk



Werkvorm: Infographic maken
Een infographic is een grafische weergave van een rapport. Om een infographic te laten maken door leerlingen is het van belang dat zij goed naar de resultaten van een onderzoek of evaluatie kijken. Door een infographic te ontwikkelen moeten leerlingen keuzes maken in de belangrijkheid van resultaten. Dit is een



Werkvorm: de praatplaat!
Een praatplaat is niets anders dan dat je een plaatje of een foto laat zien en dat je vraagt aan de leerlingen waar ze aan moeten denk bij de plaat. Kies de praatplaat die past bij de leeftijd van de leerling en ontdek welke ontwikkelingen in deze leeftijdscategorie een leerling



Werkvorm: Image Hotspot
De werkvorm Image Hotspot is een werkvorm die heel visueel is en de samenwerking stimuleert. Je upload een afbeelding en vervolgens voeg je er 1 of meerdere hotspots aan toe met informatie. Deze informatie kan bestaan uit tekst, een andere afbeelding of zelfs video’s Wanneer zou je deze werkvorm in



Werkvorm – 30 seconden spel
Een leuke werkvorm om in je les te gebruiken, is het 30 seconden spel. Bij deze werkvorm richt je je op bepaalde lesstof of op een thema. In het voorbeeld hieronder staan dertien vragen op basis van evenveel verschillende thema’s. Je kan er dus ook voor kiezen om meerdere vragen



Werkvorm: Evalueren met een venndiagram
Een venndiagram is een afbeelding van overlappende cirkels. Deze overlappende cirkels worden gebruikt om logische redenaties of verklaringen weer te geven. Wist je dat je een venndiagram ook goed kan inzetten als evaluatie in je les? De werkvorm werkt als volgt: Voorbereiding: Zorg dat je bij aanvang van de les



Werkvorm: Doen, durven of waarheid
Waarom zou je het spel “Doen, durven of waarheid” inzetten? Het is een leuke manier om elkaar weer na een tijd te spreken. Je bespreekt allerlei onderwerpen en je zorgt ervoor dat je iedereen weer even wakker schudt. Als je elkaar al goed kent, dan zal je elkaar door dit



Activerende werkvormen voor je hybride lessen
Bij ons op school hebben wij diverse lokalen ingericht voor “hybride” lessen. In onze situatie betekent dit dat wij de lessen geven in een klaslokaal met de camera gericht op een Whiteboard óf op 1 van onze digitale borden. De docent deelt dus niet zijn scherm, maar wordt in deze



Werkvorm: De digitale Kletspot
Waarom zou je een (digitale) Kletspot inzetten? Omdat het een ontzettende leuke manier is om elkaar écht beter te leren kennen! Je bespreekt onderwerpen, vragen en dilemma’s waar je in de standaard gesprekken niet zo maar op komt. Door deze digitale Kletspot heb je oprechte aandacht voor elkaar en dat



Werkvorm: Maak het inzichtelijk met Flipgrid!
Je loopt bij elk vak wel eens tegen het feit aan dat je een lastig onderwerp of lastig begrip wil uitleggen aan je leerlingen. In je fysieke les loop je hier wellicht al tegenaan, maar in je online les is het sowieso een uitdaging. Een mooie wijze om lastige onderwerpen



Werkvorm: Het rad vol verrassingen
Stel je wil geleerde begrippen van een bepaald onderwerp oefenen en je wil dat iedereen in de klas / meeting oplet dan zou je gebruik kunnen maken van het Rad!…. Hoe kan ik deze dan inzetten? Als eerste maak je een rad aan via: Wheel Decide , je kan nu



Werkvorm: Muzikale kennismaker, energizer of afsluiter!
Kennismaker:Laat studenten of medewerkers jou (of je leidinggevende) allemaal een muzieknummer insturen die jou als persoon typeert. Dit zou je kunnen doen via Spotify of via Youtube. Het kan natuurlijk ook een nummer zijn die je gewoon heel erg goed vindt. Oftewel: welk nummer zou jij draaien als je wereldkampioen



Werkvorm: Wat vind jij?!… POLL nu maar!
De online werkvorm Poll is een activerende werkvorm, waarin studenten een vraag kunnen beantwoorden of een mening kunnen geven op een stelling. Een poll is een peiling naar de mening van bijvoorbeeld je studenten. De uitslag van een poll geeft de mening van deze groep weer. Deze uitslag kan worden



Werkvorm: 3,2,1 Geef je antwoord!
Wellicht herken je de situatie dat je een vraag stelt aan je leerling (of student) en dat je daarmee (eigenlijk) de verwachting hebt dat je veel reacties krijgt vanuit je lesgroep. Vooral het eerste uur in een onlineles een nodige uitdaging. Een mooie werkvorm om dit te doorbreken is ‘3,



Interactief woordwolken
Het werken met woordwolken is een werkvorm die je misschien wel vaker inzet. Het geeft je een indruk van reeds bekende kennis of wat al is geleerd. Het is daarmee een mooie vorm als het activeren van voorkennis of het reflecteren en evalueren. Vaak krijg je bij het maken van



Bekend, benieuwd, bewaard
Bekend, benieuwd, bewaard is een werkvorm die je gemakkelijk kan inzetten tijdens een les of een lessenserie. Het bestaat uit drie stappen die eigenlijk staan voor drie vragen: Bekend: Wat weet je al over het onderwerp?Met bekend zou je natuurlijk ook kunnen terugwijzen op een eerdere les. Wat heb je
Dit delen:
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend)