Laten we starten met het maken van een account.
https://www.plickers.com/signup

Na aanmelden kom je in het startscherm van Plickers.

LET OP, voor deze leuke tool heb je als docent een APP nodig, rechtsonder vind je daar de info.
Klik op de optie “send me the link” en je krijgt netjes een mail.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Terug naar het start scherm

Als eerste gaan we zorgen dat we de kaarten hebben, dit is een set van 40 QR code lijkende kaarten. Genoeg voor een klas.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Rechtsonder in het startscherm vind je daar de link terug.

Sla ze op of print ze gelijk uit. Kaarten zijn op nummer en die kun je dan straks toekennen aan een leerling.

Dan nu het inrichten van vragen.


We kiezen voor de optie “New Pack” en gaan vragen maken over b.v. Microsoft Teams, of Topo
Basic Info:

Subject:

Grade Level:

Stel dit natuurlijk in naar keuze. Klaar? Dan klikken we op Done.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Dan gaan we nu vragen maken, dit doen we door te klikken op “New Set”.

Geef de set een naam en of je deze wilt gebruiken voor goed/fout of een vraag waar je geen antwoorden goed voor hoeft te hebben.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving
Voorbeeldvraag hieronder, het antwoord wat juist is kun je aangeven door dan de combinatie SHIFT-ENTER te gebruiken op het antwoord.

Klaar? Dan klikken we linksboven op het huisje om terug te gaan.

We gebruiken als demo ook de reeds gemaakte Demo class.

En die vullen we dan met leerlingen.

Klik vervolgens op Next en je ziet dan een overzicht van namen met een nummer erachter.
LET OP!!! Die nummers horen bij de QR code kaarten. Klik dan op “Done”.

Nu zie je een overzicht van de klas die je hebt gemaakt.

Nieuw is nu de optie om je vragenlijst te gebruiken voor gebruik thuis, er is een knop E-learning bijgekomen. Hiermee activeer je de hybride les waarmee je b.v. leerlingen thuis en in de klas kunt laten deelnemen.

Nadat je de “Get started with E-Learning” hebt doorlopen kom je weer in het overzicht van je klas terecht

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Onderaan vind je dan voor elke leerling een unieke link.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving
Leerlingen die thuis zitten geef je dan deze link zodat ze vanuit huis kunnen meedoen aan deze quiz.

Klik dan als je zover bent op “Play Now”.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Rechtsboven heb je nu de optie om in de klas met de kaarten te werken, en de leerlingen dan vanuit thuis met een unieke link.

Open dan nu als docent de APP van je smartphone, ga naar de klas en klik op de vraag(vragen) die je klaar hebt staan. Met de Camera knop kun je dan de kaarten scannen

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Van de docent gaat het scherm op de laptop dan op actief en zijn de vragen op het digibord zichtbaar.

Leerling thuis ziet dan ook de vraag.

En docent kan na klikken op de blauwe cameraknop van smartphone de kaarten scannen

Op het scherm is rechts ook te zien welke leerlingen antwoorden en of dat goed is.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Na afloop zie je als docent de scores en kun je deze indien gewenst ook delen met de leerlingen.

Nu Microsoft Teams uitgebreider is geworden kun je dit ook gebruiken met de webcam van de leerlingen, mochten ze allemaal thuis zitten. De nieuwe optie geeft je namelijk alle leerlingen nu in beeld.

Win-win want je stimuleert aanzetten van de webcam. En het maakt het nog leuk ook.

Afbeelding met binnen, monitor, computer, televisie

Automatisch gegenereerde beschrijving

Als docent deel je het scherm met de vragen, je ziet in Teams nu al je leerlingen en je kunt dit dan met de smartphone scannen.

En met 7 keer testen werkte dit ook nog gewoon 7 van de 7 keer.

Eric Redegeld


1 Comment

Activerende werkvormen voor zowel online, hybride als blended lessen - Educatieve Technologie · 18 november 2021 at 07:59

[…] Dit is een tool om tijdens de les snel en makkelijk het begrip van leerlingen te bepalen, zonder dat ze een device of internet nodig hebben. De docent stelt een vraag en alle leerlingen geven tegelijk antwoord door een papieren kaart omhoog te houden. Dit kan zowel fysiek als online. Hoe dit precies werkt kan je lezen in het bericht van Eric dat hij eerder heeft geplaatst: Plickers tijdens je online, hybride of blended les […]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.