Waarom zouden we evalueren met collega’s, (internationale) Peers & Studenten?

  • Verzamelen van verschillende perspectieven: Door feedback en evaluaties te ontvangen van anderen, krijg je toegang tot diverse perspectieven en inzichten. Dit kan leiden tot een dieper begrip van de materie en een verhoogde creativiteit in het genereren van oplossingen (Coppetiers, 2019)
  • Kwaliteitsverbetering: Evaluaties met anderen kunnen bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van het werk of het leerproces. Peer-feedback kan aanzienlijke verbeteringen in leerresultaten en vaardigheidsontwikkeling opleveren (Baeten, 2016).
  • Versterken van samenwerking en communicatie: Het evalueren met anderen bevordert effectieve communicatie en samenwerking. Het delen van gedachten en feedback stimuleert een open dialoog en ontwikkelt vaardigheden in constructieve communicatie en probleemoplossing (Gührs & Nowak, 2001).
  • Ontwikkeling van zelfreflectie en metacognitie: Evaluaties met collega’s, peers en studenten bevorderen zelfreflectie en bewustwording van de eigen prestaties en denkprocessen. Dit kan leiden tot metacognitieve groei en een beter begrip van leerstrategieën (Gührs & Nowak, 2001).

Is de werkvorm geëvalueerd en is de werkvorm ‘goed’ inzetbaar dan kan de werkvorm aangeboden worden voor het grote publiek. Dit Zullen we doen door de werkvorm aan te bieden bij Dimitri van Dillen: dimitri@onderwijs-op-afstand.nl en kan deze gedeeld worden via socials, e-mail etc.! Laat de wereld zien wat we samen ontworpen hebben!

Literatuurlijst:

Baeten, J. J., PhD. (2016). The Power of Peer Feedback: Research on the Learning Process within Virtual Action Learning. Eburon Academic Publishers.

Coppetiers, J. (2019). Effectieve feedback in het onderwijs.

Gührs, M., & Nowak, C. (2001). Het constructieve gesprek.

Categories: Werkvormen

0 Comments

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.