Een vraag die ik regelmatig krijg: Waarom heb jij een halfpipe (miniramp) in de tuin staan? Daar heb ik maar 1 antwoord op. Deze hebben wij om het talent en de passie van mijn zoontje Max (10 jaar) te stimuleren. Max heeft in de tijden van Corona van zijn eigen spaargeld een skateboard gekocht en was er niet meer af te slaan. Maar we kunnen natuurlijk niet altijd mee naar de skatebaan dus hoe gaaf is het dat je tuin groot genoeg is voor een eigen skatebaan. Resultaat: Max skateboard regelmatig in de tuin wanneer hij niet naar de skatebaan kan en leert zichzelf vele trucjes aan.

Het mooiste vind ik de momenten waarop Max echt bezig is met zijn passie! Dan:

  • Geniet Max intens van deze momenten en haalt voldoening uit wat hij doet. 
  • Hij heeft dan geen storende gedachten zoals ‘mag ik dit wel doen?’ of ‘Wat gaan de anderen daarover denken?’
  • Hij zit dan vol onuitputtelijke energie. Hij weet van geen stoppen en wordt niet moe tijdens skaten.
  • Hij heeft heel veel plezier en vraagt niet op een negatieve manier om aandacht. 
  • Hij laat spontaan het beste van zichzelf zien en overtreffen vaak je verwachtingen. 
  • Hij leert heel snel en veel bij. 
  • Hij gaat helemaal op in de activiteit en verliest de tijd uit het oog. 

Als Max op de skatebaan staat dan zijn dat de momenten waarop hij helemaal zelf kan beslissen wat hij doet en hoe hij dat doet, zonder dat iemand daar richting aan geeft. Dit is de ‘speel’ruimte die hij nodig heeft! Dit is de speelruimte die eigenlijk iedereen zou moeten krijgen. studenten worden gestimuleerd zo snel mogelijk iemand te worden, in plaats van dat ze de tijd krijgen om met vallen en opstaan te mogen ontdekken wie ze zijn.

Steeds meer jongeren vallen uit door de alom aanwezige prestatiedruk. Laten we de obsessie voor prestatie loslaten, waardoor innerlijke vlammetjes worden gedoofd. Laten we meer oog hebben voor het kloppende hart. Laten wij ervoor zorgen dat het onderwijs een plek is waar jongeren de tijd krijgen zich écht te kunnen ontwikkelen. Als mens én vakkracht. Ik gun dat iedereen zijn of haar passie vindt! Samen met mijn studenten probeer ik hierachter te komen, onder andere tijdens de bucketlist lessen en LOB lessen in het algemeen.