Weten waar je studenten staan in het proces of wat ze reeds weten, geeft je veel inzicht in de vervolgstappen. Deze vervolgstappen kunnen niet alleen een start vormen van waaruit je doorgaat, je kan ook tussentijds kijken wat al is geleerd of achteraf of de kennis goed is doorgekomen.

Een mooie manier om dit te kunnen checken is de schaalvraag in Mentimeter. Deze schaalvraag is een van de vele soorten die je kunt kiezen in Mentimeter. Bij een schaalvraag kun je niet alleen je uitersten aangeven, maar ook bepalen hoeveel en wat je tussenstappen zijn. Deze resultaten geven niet alleen een mooi beeld van waar je groep staat. Je kan aan de hand van de tussenstappen ook het gesprek aangaan hoe je een stap vooruit kan en wat daarvoor nodig is. Als je deze tweede vraag (wat nodig is) stelt aan je student, laat je hen nadenken over oplossingen voor de ontwikkelpunten die ze juist benoemen bij de betreffende fase waarin ze zitten. Dat maakt deze werkvorm tevens erg interessant voor het vragen naar overkoepelende vaardigheden, 21-eeuwse vaardigheden of executieve functies.

Maar hoe zorg je zelf voor een schaalvraag in je les? Check daarvoor onderstaande instructie!