Doel: Leerlingen bewust maken van de aanwezigheid van AI in hun dagelijks leven en het effect ervan op hun keuzes en gedrag.

Voorbereiding: Vraag de leerlingen om gedurende een week bij te houden waar ze AI tegenkomen. Dit kan zijn op hun smartphone, social media, streamingdiensten, zoekmachines, online aankopen, etc.

Uitvoering:

  1. Start de les met een korte uitleg over wat AI is en waar het allemaal wordt toegepast.
  2. Laat de leerlingen een week lang observeren en noteren waar zij AI tegenkomen.
  3. Organiseer een klassikale discussie waarin de leerlingen hun ervaringen delen.
  4. Bespreek hoe AI hun keuzes beïnvloedt en hoe dit in verschillende sectoren terugkomt (bijvoorbeeld in de zorg, techniek, marketing).

Duur: 2 lesuren (1 voor introductie, 1 voor bespreking).

Materialen: Pen, papier of digitale middelen om observaties bij te houden.

Differentiatie: Deze werkvorm kan worden aangepast door specifieke sectoren of toepassingen van AI toe te voegen, afhankelijk van de interesse van de klas.