Aan het begin van elke dag of week maak je samen met de leerling of groepje of tafelzetting afspraken, waarbij hij of zij aangeeft waar hij mee bezig gaat die week. Maar de leerling moet die niet alleen voor zichzelf formuleren maar ook voor de anderen, waardoor het duidelijk wordt om van start te kunnen.

photo of planner and writing materials

Wat is jouw weekdoel?

Het continu verbeteren is een belangrijk onderdeel van het stellen van je doelen en dit doe je door kort-cyclisch te werken, dus met doelstellingen op korte termijn. Daarbij kijk je telkens terug op hoe het proces is verlopen en kun je ook direct aanpassingen en verbeteracties doorvoeren.  

Samen met de leerlingen ga je zitten en bepaal je wat voor hem of haar of voor die groep werkt. Tevens heb jij als leerkracht zo inzicht in de planning van de student en kan hij hierop sturen en naar verwijzen.   

Als leerkracht kan je aan het begin en einde van elke week even een kwartier plannen met de leerling of groep om samen te evalueren. Wat is er gelukt en wat niet? Waarom wel of waarom niet? Hoe gaan we dit morgen / volgende week beter aanpakken?

Je zou de leerlingen ook kunnen motiveren door ze iedere morgen te laten bespreken waar ze mee bezig gaan. Op deze manier houden ze en zelf het zicht op de doelen maar kunnen de anderen leerlingen eventueel hier ook bij helpen.


0 Comments

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.