Werkvorm: Maak het inzichtelijk met Flipgrid!

Gepubliceerd door Lars Knol op

Je loopt bij elk vak wel eens tegen het feit aan dat je een lastig onderwerp of lastig begrip wil uitleggen aan je leerlingen. In je fysieke les loop je hier wellicht al tegenaan, maar in je online les is het sowieso een uitdaging. Een mooie wijze om lastige onderwerpen te concretiseren is door de werkvorm ‘Maak het inzichtelijk‘ te gebruiken.

Hoe werkt het?
Voor deze werkvorm maak je gebruik van Flipgrid. Als je niet goed weet hoe je Flipgrid kan inzetten in je les, neem dan eens een kijkje op deze pagina.

Je zorgt allereerst dat je het lastige onderwerp of begrip hebt toegelicht. Aan de hand van de complexiteit kun je natuurlijk zelf bepalen of je een voorbeeld of begeleide inoefening doet als extra ondersteuning. De leerlingen die geen behoefte hebben aan de begeleide inoefening, zet je aan de slag. Volg daarbij de volgende stappen:

  • Je geeft als opdracht om het begrip of onderwerp te concretiseren: ze filmen hoe het begrip of onderwerp eruitziet, filmen hoe het in de praktijk gaat of benoemen met een voorbeeld hoe het proces werkt.

    N.B.: uit wetenschappelijk onderzoek is bewezen dat je meer nadenkt op het moment dat je jezelf iets ziet inspreken. Antwoorden zijn daardoor niet vlak en kortaf, maar krijgen een betere onderbouwing (vooral als je de werkvorm vaker inzet).
  • Je kunt vast een eigen voorbeeld opnemen die je wat betreft weergave open zet. Dit helpt voor je leerlingen/studenten bij het vormen van een kader: wat wordt van hen verwacht?
  • Afhankelijk van de instellingen kun je leerlingen elkaar inhoudelijk feedback laten geven op de video (met bijvoorbeeld een tip en top). Die feedback geeft jou als docent een tweede wijze van indruk (naast de video zelf) om na te gaan wat de leerlingen al weten, dan wel of ze het goed hebben begrepen.
  • In overleg met je leerlingen kun je bepalen of je een video als voorbeeld laat weergeven in het geval je de videomoderatie hebt aangezet. Op die manier kun je alsnog kaders bepalen. Bedenk wel: het geven van feedback is dan wel lastig.

Wanneer in te zetten?
De werkvorm is op elk moment in de les in te zetten. De vraag die je stelt is afhankelijk van de fase waarin je dit zou willen inzetten. Kijk anders ook hier voor tips. Ook de plek waar je antwoord wil is afhankelijk van je wens. De meest eenvoudige manier voor leerlingen is het gebruik van hun smartphone. Met de QR-code hebben leerlingen snel en direct toegang tot het topic en kunnen daarmee snel aan het werk.

Mocht je inspiratie willen voor andere tools, kijk dan vooral even bij onder het kopje ‘Online Didactiek’. Hier je niet alleen een uitleg en andere werkvormen, maar ook verschillende tools die je in verschillende lesfases kan inzetten.


0 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.