Doel: Creatief nadenken over het ontwikkelen van een AI-oplossing voor een specifiek probleem.

Voorbereiding: Zorg voor een basisuitleg van wat AI is en geef voorbeelden van bestaande AI-oplossingen.

Uitvoering:

  • Stap 1: Verdeel de leerlingen in groepjes en laat elk groepje een sector kiezen waarin ze een probleem willen oplossen met behulp van AI.
  • Stap 2: Laat de groepjes brainstormen over mogelijke AI-oplossingen. Ze moeten daarbij nadenken over wat hun AI-systeem doet, hoe het werkt en welke ethische uitdagingen erbij komen kijken.
  • Stap 3: Laat de leerlingen hun AI-oplossing presenteren aan de klas, inclusief de voordelen en mogelijke valkuilen.

Duur: 3 lesuren (1 voor voorbereiding, 1 voor uitwerking, 1 voor presentaties).

Materialen: Pen, papier, digitale middelen voor presentaties.

Differentiatie: Bied sectoren aan waar AI al grote stappen zet (zoals gezondheidszorg, onderwijs, retail) en laat leerlingen zelf kiezen welk probleem ze willen aanpakken.