Doel van de werkvorm:

Deze werkvorm heeft als doel om het schooljaar op een leuke en interactieve manier te evalueren. Door middel van vakantiekaarten kunnen de leerlingen reflecteren op hun ervaringen, hoogtepunten en leermomenten gedurende het schooljaar.

Benodigdheden:

  • Gekleurde kaarten of stevig papier (één per leerling)
  • Schrijf- en tekengerei
  • Optioneel: stickers, stempels, glitter, etc. voor decoratie

Instructies:

  1. Introductie (10 minuten): Begin de les door de werkvorm aan de leerlingen uit te leggen. Vertel hen dat ze een denkbeeldige reis door het afgelopen schooljaar gaan maken met behulp van vakantiekaarten. De vakantiekaarten zijn een manier om terug te kijken op hun leerervaringen, persoonlijke groei en leuke herinneringen.
  2. Kaartenontwerp (15 minuten): Geef elke leerling een gekleurde kaart of stevig papier. Laat hen de kaart verdelen in verschillende secties die overeenkomen met belangrijke periodes of onderwerpen gedurende het schooljaar, bijvoorbeeld: “Eerste schooldag”, “Projecten”, “Vriendschappen”, “Leuke herinneringen”, “Persoonlijke groei”, etc. Moedig hen aan om de kaarten te versieren en kleurrijk te maken.
  3. Reflectie en schrijven (20 minuten): Geef de leerlingen tijd om elke sectie van hun kaart in te vullen. Ze kunnen reflecteren op de hoogtepunten, uitdagingen, leermomenten, en wat ze hebben geleerd in elke periode of over elk onderwerp. Moedig hen aan om specifieke voorbeelden te geven en hun gedachten en gevoelens te delen.
  4. Uitwisseling en groepsgesprek (20 minuten): Laat de leerlingen in kleine groepen of tweetallen hun vakantiekaarten delen. Elke leerling kan zijn/haar kaart presenteren en uitleggen wat ze hebben geschreven en getekend. Moedig de andere leerlingen aan om vragen te stellen en positieve feedback te geven op elkaars kaarten.
  5. Klasexpositie (optioneel): Creëer een klasexpositie door de vakantiekaarten op te hangen in het klaslokaal of op een speciale bulletin board. Dit geeft de leerlingen de mogelijkheid om elkaars werk te bewonderen en te herinneren aan de leuke momenten van het schooljaar.
  6. Reflectiediscussie (15 minuten): Sluit de werkvorm af met een klassikale discussie over de gedeelde ervaringen. Stel vragen zoals:
    • Welke onderwerpen of momenten waren het meest betekenisvol voor jullie?
    • Wat hebben jullie geleerd over jezelf gedurende het schooljaar?
    • Zijn er dingen die jullie anders zouden doen als jullie terugkijken?

Deze werkvorm biedt een leuke en interactieve manier voor leerlingen om het schooljaar te evalueren en hun ervaringen te delen. Het moedigt reflectie, zelfexpressie en positieve interactie tussen de leerlingen aan.


0 Comments

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.