
Werkvorm: Zomerse Carrière Verkenning
Doel: Studenten helpen bij het verkennen van zomerbaanmogelijkheden en het opdoen van praktische werkervaring.Benodigdheden: Toegang tot internet, papier en pen. Deze werkvorm helpt studenten bij het verkennen van zomerbaanmogelijkheden en het opdoen van praktische werkervaring. Het kan ook studenten helpen bij het ontwikkelen van sollicitatievaardigheden en het verbeteren van hun



Werkvorm: Vorige keer geleerd.
Beschrijving: “Vorige keer geleerd” is een interactieve werkvorm die gebruikt kan worden om de voorkennis van studenten te activeren. Deze werkvorm kan bijvoorbeeld worden ingezet aan het begin van een nieuwe les of module om studenten te helpen herinneren wat ze eerder hebben geleerd en hen voor te bereiden op



Werkvorm: De Podcast club
Kies een podcast die relevant is voor het onderwerp dat je behandelt in de klas en die geschikt is voor de leeftijd en het niveau van de studenten. Deze werkvorm stimuleert niet alleen de luistervaardigheden van de studenten, maar ook hun kritisch denken en communicatieve vaardigheden. Het geeft de studenten



Werkvorm: Voorjaarsvakantie Verhalen
Werkvorm: Voorjaarsvakantie-verhalen.
Stimuleer creativiteit en taalvaardigheid door de leerlingen te laten schrijven over hun voorjaarsvakantie-ervaringen.
#werkvorm #didactiek #ervaringendelen #po #mbo #ho #energizer #nederlands



Werkvorm: Brainwave Brainstorm
Beschrijving: “Brainwave Brainstorm” is een online werkvorm die tijdens vergaderingen kan worden ingezet om creativiteit en betrokkenheid van de deelnemers te stimuleren. Deze werkvorm is geschikt voor zowel zakelijke vergaderingen als teamvergaderingen en kan worden aangepast aan verschillende onderwerpen en doelen. Benodigdheden: Stappen: Stap 1: Introductie Geef een korte introductie



Werkvorm: Challenge grid
Leerlingen krijgen iedere les weer veel leerstof. Om de leerstof echt goed te laten landen moeten de leerlingen naast het bestuderen van de leerstof er ook mee aan de slag, hierdoor onthouden de leerlingen het beter. Ook het herhalen van de leerstof is belangrijk. We noemen dit retrieval practice. Dit



Werkvorm: Een eigen/gezamenlijke begrippenlijst maken
Als leerlingen thuis leren voor bepaalde stof komen ze soms termen of begrippen tegen die ze niet altijd even goed begrijpen. Het kan dan zinvol zijn om deze lastige termen of begrippen eruit te halen en hier in eigen woorden een andere definitie voor te laten schrijven. Leerlingen kunnen dit doen



Werkvorm / energizer: Wat is jouw ijsberg voor 2023
IJsbergmodel van McClelland Het IJsbergmodel van de Amerikaanse psycholoog David McClelland kijkt naar het zichtbare gedrag, kennis en vaardigheden van mensen en naar de onderliggende, onbewuste diepere lagen. Net zoals bij een ijsberg, bevindt het grootste deel zich onder water. Het deel boven de waterlijn is zichtbaar en staat voor



Werkvorm: Kennis activatie quiz
Met deze werkvorm zet je de leerlingen zelf aan het werk om gezamenlijk een quiz te maken over een onderwerp. De werkvorm past goed als toetsvoorbereiding. Ze werken in een groepje en maken eerst zelf inhoudelijke vragen en daarna maken ze antwoorden bij de inhoudelijke vragen van een ander groepje.



Werkvorm: Een podcast opnemen
Een podcast is een geluidsbestand dat je zelf kunt uitkiezen en vervolgens (mits je goed internet hebt) overal kunt beluisteren. Niet alleen vanuit huis, maar ook onderweg of tijdens het wandelen. Er bestaan duizenden, misschien wel miljoenen van die geluidsbestanden, en er is er altijd wel een die past bij



Werkvorm: Zelf een kennisclip opnemen
Een leuke werkvorm die vaak wordt gebruikt door docenten maar niet door studenten is het ontwikkelen en opnemen van een kennisclip over de leerstof. Doordat de studenten op hun eigen manier gaan uitleggen moeten ze boven de stof staan en dus goed beheersen. Tijdens het ontwikkelen zullen de studenten niet



Werkvorm: Zoek de fout
Bij de werkvorm ‘zoek de fout’ daag je leerlingen uit om opzoek te gaan naar defouten/onwaarheden in bijvoorbeeld een filmfragment, tekst of afbeelding. Met de werkvorm kun je de kennis van de leerlingen activeren. Ze moeten de kennis die ze hebben gebruiken in een andere context, of wel toepassen. Met



Werkvorm: Escape je klaslokaal
Een escaperoom is een (groeps)activiteit waarbij je samen met je partner in crime, of een grotere groep onderdeel bent van iets groters. Je heb een beperkte tijd om een mysterie op te lossen door je te wanen in een andere realiteit. Aan de hand van puzzels en raadsels dien je de oplossing te vinden.



Werkvorm: (online) vragenuurtje
Wil je een student laten voorbereiden op een toets? Laat ze dan eens aansluiten tijdens een (online) vragenuurtje. Bedenk van te voren hoe je ze actief wil betrekken… Je zou ze van te voren vast 2 vragen kunnen laten bedenken die ze tijdens dit uurtje kunnen stellen. Je zou ook



Werkvorm: Onderwijsmateriaal verzamelen
In plaats van zelf materiaal te zoeken dat bij de lesstof past kan je de studenten ook zelf materiaal laten verzamelen over een bepaald onderwerp. Doordat studenten zelf het materiaal zoeken zorgen ze ervoor ze weten waar het onderwerp over gaat. Op deze manier moeten ze ook kritisch kijken naar



Werkvorm: Eigen ’toets’ vragen ontwikkelen
Een leuke en goede manier om leerstof eigen te maken is om zelf vragen te “verzinnen” / maken bij de leerstof. Leerlingen bedenken tijdens het bekijken van de leerstof (of dit nu uit het boek komt, kennisclips zijn of iets anders). Daarbij noteren ze vragen die beantwoord kunnen worden aan



Werkvorm: Elevator Pitch
Markeer een lift op de vloer; jij als docent neemt erin plaats. Leg uit: “Als je dadelijk de lift betreedt, staat daar meneer Kolb, de klant waar je al weken achteraan belt! Jullie kennen elkaar niet, maar je wilt graag jouw idee aan hem pitchen (dit als je bijvoorbeeld een



Werkvorm: Minibeurs
Het minibeurs is een werkvorm die als complete opdracht ingezet kan worden: studenten doen een (online)onderzoek naar een bepaald onderwerp gegeven door zijn of haar docent. Vervolgens maken zij hierover een werkstuk presenteren hun bevindingen op een (eendaagse) beurs. Met een minibeurs wordt een kader geschapen dat de werkelijkheid van



Werkvorm: Mindmappen
Een mindmap is een diagram dat is opgebouwd uit begrippen, afbeeldingen, teksten en bijbehorende relaties die zijn geordend in de vorm van een bepaalde structuur (bijvoorbeeld een boomstructuur). De student kan deze structuur gaan bouwen rondom een bepaald thema. Het maken van een mindmap kan voor de student een middel



Werkvorm: Zelf een kennisclip maken
Laat je leerlingen een kennisclip maken over een deel van de leerstof. Doordat de leerlingen het zelf gaan uitleggen zullen ze het eerder begrijpen. Daarnaast vraagt die van de leerlingen dat zij de lesstof goed beheersen. Tijdens het bedenken en maken van de kennisclip kunnen zij hun kennis aanvullen met



Werkvorm: Vloggen
Naast het schrijven van een blog als werkvorm zoals te lezen is hier. Kan je de leerlingen een videoblog laten maken, dit noemen we tegenwoordig ook wel een Vlog (video log). In plaats van een geschreven bericht wordt er een video opname van gemaakt. De vlogger is zelf in beeld



Werkvorm: Bloggen
Bloggen wordt niet meer zo heel vaak gebruikt door leerlingen, tegenwoordig stappen ze over op andere media maar toch is het een mooie werkvorm om te gebruiken om een mening over een bepaald onderwerp te krijgen. Het woord blog is eigenlijk een verbastering van het woord weblog. In een blog



Werkvorm: Presentatie geven
Presenteren is een leuke werkvorm om te laten doen door je leerling. Ze geven een een presentatie aan de groep middels een visuele en mondelinge uitleg over een bepaald onderwerp. Tijdens een presentatie kunnen de leerlingen vertellen over een proces of het onderwerp en wordt het publiek erbij betrokken door



Werkvorm: Stoelendans
De stoelendans staat ook wel bekend als het Socratische dialoog en is eigenlijk een werkvorm waarbij je actief je kennis deelt! Je deelt je klas door de helft: de ene groep vormt de binnen cirkel en de andere helft vormt de buitencirkel. Zorg ervoor dat de leerlingen recht tegenover elkaar



Werkvorm: memorie: Welke vraag? Welk antwoord?
Wie kent memorie niet?!… Dit klassieke spel kan je natuurlijk ook inzetten in de klas. Je heb een aantal vragen nodig met de juiste antwoorden. Je schrijft de vragen op verschillende kaartjes. Iedere leerling krijgt een kaartje en je laat ze even nadenken over welk antwoord bij de vraag of



Werkvorm: Een (online)magazine maken
Onderwerpen die je tijdens een onderwerp door de leerlingen wilt laten uitdiepen kun je ze laten verwerken in de vorm van een (online) magazine. Dit laat de verslagen er aantrekkelijk uitzien. Bovendien kunnen leerlingen op deze wijze (online) content aan hun omgeving toevoegen. Variatiemogelijkheden De inhoud van de (online)magazines kun je



Activerende werkvormen voor zowel online, hybride als blended lessen
De laatste tijd lopen de besmettingen helaas weer op en hoor je vaker dat klassen thuis zitten en dat online / blended of hybride lessen weer de doorgang krijgen. Doordat je in deze situatie een deel of het geheel van je studenten thuis hebt zitten, is het juist belangrijk om



Werkvorm: Speeddaten
Een leuke werkvorm om in te zetten voor het uitwisselen van praktijkervaringen is Speeddaten. Studenten brengen allemaal een ervaring mee vanuit de praktijk. De ene helft gaat aan een tafeltje zitten of op op een andere vaste plek. De andere helft van de groep start elk bij een andere tafel.



Werkvorm: Schudden & Pakken
Verdeel de klas in groepjes van 3 tot 4 personen. En zorg dat je een stapel met kaarten hebt. Op de kaarten staan vragen over de behandelde lesstof. De eerste student pakt een kaart en leest de vraag voor. Beantwoord vervolgens de vraag. Student 2,3 en eventueel 4 mogen in



Energizer: Het Digitale Reflectie Rad
Heb het eens met de leerlingen over het handelen! Waarom zou je een (digitale) Reflectie Rad inzetten? Omdat het een ontzettende leuke manier is om inzicht te krijgen in je handelen! Je bespreekt onderwerpen, vragen en dilemma’s waar je normaliter niet zo maar op komt. Hoe werkt het?Voor deze energizer



Werkvorm: Verbindingsgroep / hoek
Bij deze werkvorm hebben de studenten “keuze” vrijheid om een onderwerp uit de leerstof te kiezen waar ze zich op willen focussen of je kan van te voren een onderwerp aanwijzen.. Kies vier onderwerpen uit de leerstof die momenteel worden behandeld. Verdeel de vier onderwerpen over de hoeken in je lokaal.



Werkvorm: Wat ben ik?
‘Wat ben ik?’ is een variant op het spel ‘wie ben ik?’ waarbij je als leerling door het stellen van ja/nee vragen achterhaalt wie of wat je bent. Alle studenten krijgen een briefje op hun voorhoofd geplakt met daarop een begrip (onderwerp, theorie, persoon) dat centraal staat in de leerstof.



Werkvorm: de vreemde eend in de bijt
Deze werkvorm kan goed ingezet worden om diep begrip van begrippen te bewerkstelligen. Leerlingen moeten de begrippen goed (leren) kennen om deze aan andere leerlingen uit te leggen. Maak rijtjes met vier tot zeven woorden die bij elkaar horen over een bepaald onderwerp. Dit kan op kaartjes of op het



Werkvorm: Met experts in gesprek
Als talendocent heb je heel wat vaardigheden die je je leerlingen (of studenten) dient aan te leren. Leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, woordkennis en de uitspraak hiervan etc. Dit kun je als docent doen door zelf het heft in handen te nemen, maar vaak staat spreekwoordelijk het zweet dan op de verkeerde rug.



Werkvorm: de Mystery Guest(s)
Sinds afgelopen december is Skype een stap verder uitgefaseerd en is het de bedoeling dat internationale calls via Microsoft Teams gaat. Desondanks zijn er nog vele (Facebook)-groepen waar mensen graag internationaal contact willen leggen. Want zeg nou zelf, waarom een foto of video als iemand uit het betreffende land ook



Werkvorm: Mix & Ruil
Leerlingen krijgen ieder een stuk theorie of tekst over een deel van de leerstof. Ze lezen eerst deze theorie of tekst door, daarna laat je ze 1 voor 1 de informatie presenteren aan een willekeurig iemand (die ze online kunnen bellen). Je kan ze ook laten ruilen van het stuk theorie



Werkvorm: Videoquiz
Naast het activeren van kennis rondom theorie, kun je studenten ook activeren tijdens het bekijken van kennisclips. Terwijl studenten een kennisclip bekijken, verschijnt er een vraag in beeld. Studenten worden zo geactiveerd om bewust na te denken over de lesstof die ze tot zich hebben genomen de afgelopen minuten. Natuurlijk



Werkvorm: Infographic maken
Een infographic is een grafische weergave van een rapport. Om een infographic te laten maken door leerlingen is het van belang dat zij goed naar de resultaten van een onderzoek of evaluatie kijken. Door een infographic te ontwikkelen moeten leerlingen keuzes maken in de belangrijkheid van resultaten. Dit is een



Werkvorm: de praatplaat!
Een praatplaat is niets anders dan dat je een plaatje of een foto laat zien en dat je vraagt aan de leerlingen waar ze aan moeten denk bij de plaat. Kies de praatplaat die past bij de leeftijd van de leerling en ontdek welke ontwikkelingen in deze leeftijdscategorie een leerling



Werkvorm: Image Hotspot
De werkvorm Image Hotspot is een werkvorm die heel visueel is en de samenwerking stimuleert. Je upload een afbeelding en vervolgens voeg je er 1 of meerdere hotspots aan toe met informatie. Deze informatie kan bestaan uit tekst, een andere afbeelding of zelfs video’s Wanneer zou je deze werkvorm in



Werkvorm – 30 seconden spel
Een leuke werkvorm om in je les te gebruiken, is het 30 seconden spel. Bij deze werkvorm richt je je op bepaalde lesstof of op een thema. In het voorbeeld hieronder staan dertien vragen op basis van evenveel verschillende thema’s. Je kan er dus ook voor kiezen om meerdere vragen



Werkvorm – Het foto associatiespel
Je denkt associatief als je verbindingen legt tussen dingen die niet vanzelfsprekend bij elkaar horen. Door veel te oefenen in het maken van denksprongen stimuleer je de creativiteit. Wanneer in te zetten?Deze werkvorm is heel leuk om in te zetten bij zowel het verwerven van kennis (als je het over



Werkvorm: Doen, durven of waarheid
Waarom zou je het spel “Doen, durven of waarheid” inzetten? Het is een leuke manier om elkaar weer na een tijd te spreken. Je bespreekt allerlei onderwerpen en je zorgt ervoor dat je iedereen weer even wakker schudt. Als je elkaar al goed kent, dan zal je elkaar door dit



Activerende werkvormen voor je hybride lessen
Bij ons op school hebben wij diverse lokalen ingericht voor “hybride” lessen. In onze situatie betekent dit dat wij de lessen geven in een klaslokaal met de camera gericht op een Whiteboard óf op 1 van onze digitale borden. De docent deelt dus niet zijn scherm, maar wordt in deze



Werkvorm: Maak het inzichtelijk met Flipgrid!
Je loopt bij elk vak wel eens tegen het feit aan dat je een lastig onderwerp of lastig begrip wil uitleggen aan je leerlingen. In je fysieke les loop je hier wellicht al tegenaan, maar in je online les is het sowieso een uitdaging. Een mooie wijze om lastige onderwerpen



Werkvorm: Check in duo’s
Deze werkvorm zorgt voor interactie tussen studenten en is in te zetten om snel antwoorden te controleren. Eerst maken de studenten een opdracht alleen en dan gaan ze het vergelijken in duo’s. Samen moeten ze dan op hetzelfde antwoord komen en kunnen ze er nog over discussiëren als dit nodig



Werkvorm: Het rad vol verrassingen
Stel je wil geleerde begrippen van een bepaald onderwerp oefenen en je wil dat iedereen in de klas / meeting oplet dan zou je gebruik kunnen maken van het Rad!…. Hoe kan ik deze dan inzetten? Als eerste maak je een rad aan via: Wheel Decide , je kan nu



Werkvorm: Muzikale kennismaker, energizer of afsluiter!
Kennismaker:Laat studenten of medewerkers jou (of je leidinggevende) allemaal een muzieknummer insturen die jou als persoon typeert. Dit zou je kunnen doen via Spotify of via Youtube. Het kan natuurlijk ook een nummer zijn die je gewoon heel erg goed vindt. Oftewel: welk nummer zou jij draaien als je wereldkampioen



Werkvorm: 3,2,1 Geef je antwoord!
Wellicht herken je de situatie dat je een vraag stelt aan je leerling (of student) en dat je daarmee (eigenlijk) de verwachting hebt dat je veel reacties krijgt vanuit je lesgroep. Vooral het eerste uur in een onlineles een nodige uitdaging. Een mooie werkvorm om dit te doorbreken is ‘3,



Interactief woordwolken
Het werken met woordwolken is een werkvorm die je misschien wel vaker inzet. Het geeft je een indruk van reeds bekende kennis of wat al is geleerd. Het is daarmee een mooie vorm als het activeren van voorkennis of het reflecteren en evalueren. Vaak krijg je bij het maken van
Dit delen:
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend)