Valentijnsdag is niet alleen een dag van liefde en vriendschap voor volwassenen, maar ook een uitgelezen kans om positiviteit en respect in de klas te brengen. In het onderwijs kunnen we deze dag benutten om leerlingen te leren over empathie, vriendschap en het uiten van waardering voor elkaar. Een passende werkvorm voor deze gelegenheid is het maken van ‘Vriendschapsbloemen’.

Fase: Deze activiteit is ideaal voor het ‘activeren van voorkennis’ en het ‘verwerken en oefenen’ van sociale vaardigheden.

Werkvorm beschrijving:

  1. Voorbereiding: Elke leerling krijgt een groot papieren bloem met in het hart hun naam en rondom lege bloemblaadjes. Tip, druk deze af op verschillende kleuren papier!
  2. Activeren van Voorkennis: Begin met een kringgesprek over wat vriendschap en waardering betekenen. Vraag de leerlingen naar hoe ze zich voelen als iemand iets aardigs tegen hen zegt of iets aardigs voor hen doet.
  3. Uitvoering: De leerlingen schrijven op elk bloemblaadje van een klasgenoot een positieve eigenschap of een fijne herinnering die ze met die persoon delen. Dit doen ze in rondes, zodat elke leerling de kans krijgt om iets op elke bloem te schrijven.
  4. Conclusie: Als de bloemen vol zijn, krijgt iedereen zijn of haar ‘Vriendschapsbloem’ terug. Reflecteer samen over de activiteit. Hoe voelt het om complimenten te krijgen en te geven? Wat hebben we over onze klasgenoten geleerd?

Energizer: Sluit af met een korte, energieke activiteit waarbij leerlingen elkaar een ‘high-five’ geven en iets leuks zeggen over de persoon.