De uitgewerkte werkvorm kan op verschillende manieren worden ingezet tijdens een les of online bijeenkomst. Hieronder zoals Boonstra et al. (2019) dit heeft beschreven over hoe je dit het beste kunt doen:
- Introductie: Begin de les of bijeenkomst door de context en het doel van de werkvorm uit te leggen. Geef een korte samenvatting van wat de deelnemers kunnen verwachten en hoe het hun leerproces zal bevorderen.
- Instructies en materiaal: Zorg ervoor dat alle benodigde instructies en materialen voor de werkvorm beschikbaar zijn voor de deelnemers. Dit kan een fysiek werkblad zijn dat vooraf is uitgedeeld of een digitaal document dat wordt gedeeld via het online platform dat wordt gebruikt.
- Groepsvorming: Als de werkvorm vereist dat deelnemers in groepen werken, deel ze dan in groepen in. Dit kan op basis van willekeurige selectie zijn of op basis van specifieke criteria die relevant zijn voor de werkvorm.
- Uitleg van de opdracht: Leg duidelijk de opdracht van de werkvorm uit. Geef stapsgewijze instructies over wat er van de deelnemers wordt verwacht en hoe ze het moeten aanpakken. Zorg ervoor dat eventuele vragen worden beantwoord voordat de werkvorm begint.
- Werktijd: Geef de deelnemers voldoende tijd om de werkvorm uit te voeren. Moedig hen aan om actief deel te nemen en samen te werken binnen hun groepen. Loop rond of houd toezicht op het online platform om te zien of er vragen zijn of als deelnemers hulp nodig hebben.
- Reflectie en discussie: Na afloop van de werktijd, vraag je de deelnemers om hun ervaringen te delen. Dit kan een open discussie zijn waarin ze hun inzichten en leermomenten delen, of je kunt specifieke vragen stellen om de reflectie te structureren. Moedig deelnemers aan om van elkaar te leren en ideeën uit te wisselen.
- Samenvatting en conclusie: Sluit de werkvorm af door een samenvatting te geven van de belangrijkste punten die tijdens de activiteit naar voren zijn gekomen. Benadruk de leermomenten en verbind ze met het overkoepelende doel van de les of bijeenkomst. Geef deelnemers de gelegenheid om eventuele laatste vragen te stellen.
- Evaluatie: Evalueer de werkvorm door feedback te verzamelen van de deelnemers. Dit kan mondeling zijn of via een online enquête. Verzamel inzichten over wat goed werkte en welke verbeteringen kunnen worden aangebracht voor toekomstige implementaties van de werkvorm.
Door deze stappen te volgen, kun je de uitgewerkte werkvorm effectief inzetten tijdens een les of online bijeenkomst. Het helpt deelnemers actief te betrekken, samenwerking te bevorderen en hun begrip en betrokkenheid bij het onderwerp te vergroten.
Literatuurlijst:
Boonstra, C., Verpalen, C., & Carstens, N. (2019). Het Onderwijsvragenboek: waarom doen we de dingen zoals we ze doen?
0 Comments