Doel: Deze werkvorm is bedoeld om de leerlingen op een leuke en interactieve manier hun zomervakantieavonturen te laten delen met hun nieuwe klasgenoten. Dit helpt de klas een hechtere band te laten vormen en de leerlingen zich op hun gemak te laten voelen bij elkaar.
Benodigdheden:
- Groot stuk papier of karton voor elke leerling
- Kleurpotloden, stiften, pennen
- Stickers, knutselmateriaal (optioneel)
- Een grote wereldkaart of landkaart (optioneel)
- Postzegels (optioneel)
Stappen:
- Introductie (10 minuten): Begin de les door de leerlingen te verwelkomen in hun nieuwe klas en hun enthousiasme voor de zomervakantie te delen. Bespreek kort met de leerlingen wat ze leuk vonden aan de vakantie en hoe ze zich voelden toen ze weer naar school kwamen.
- Uitleg van de activiteit (5 minuten): Leg uit dat elke leerling zijn of haar eigen ‘zomeravonturen postkaart’ gaat maken om te delen met de klas. Deze postkaart zal een snapshot zijn van een bijzonder moment of een leuke activiteit die ze tijdens de vakantie hebben beleefd.
- Postkaarten maken (20 minuten): Geef elke leerling een groot stuk papier of karton en laat hen hun eigen zomeravonturen postkaart maken. Moedig hen aan om te tekenen, kleuren, schrijven en zelfs knutselen om hun verhaal tot leven te brengen. Ze kunnen ook stickers of andere knutselmaterialen gebruiken om hun postkaarten op te fleuren.
- Delen en Presenteren (15 minuten): Laat elke leerling de kans krijgen om hun zomeravonturen postkaart aan de klas te presenteren. Ze kunnen vertellen waar hun avontuur plaatsvond, wat ze deden, wat ze het leukst vonden en hoe ze zich daarbij voelden. Moedig vragen en positieve reacties van klasgenoten aan na elke presentatie.
- Wereldkaart of Landkaart (optioneel): Als extra element kunnen leerlingen hun postkaarten op een wereldkaart of landkaart plaatsen om te laten zien waar hun zomeravontuur zich heeft afgespeeld. Dit kan een leuke manier zijn om te ontdekken waar iedereen naartoe is geweest.
- Klaspostkantoor (optioneel): Richt een klein klaspostkantoor in waar leerlingen hun postkaarten kunnen plaatsen. Ze kunnen ook zelfgemaakte postzegels toevoegen. In de loop van de komende weken kunnen ze elkaars postkaarten lezen en positieve opmerkingen achterlaten.
Deze werkvorm bevordert niet alleen de verbondenheid in de klas, maar stimuleert ook taalvaardigheden, creativiteit en zelfexpressie. Bovendien leren leerlingen op een leuke manier meer over elkaars zomervakantieavonturen en kunnen ze op een positieve manier de schooljaar starten.
1 Comment
De top 10 (2023) meest bezochte werkvormen/energizers op de site zijn... - Onderwijs-op-Afstand · 3 februari 2024 at 13:18
[…] Werkvorm: Zomeravonturen postkaarten […]