In deze lessen voor VO onderbouw maken leerlingen kennis met AI. Leerlingen leren wat AI is (machine learning) is, gaan toepassingen zien en gaan zelf ervaren wat het is. Hieronder staat een lesplan voor zeker 2 lessen van 50 minuten. De lessen dienen gezien te worden als introductie op het onderwerp AI. De tools zijn een mooie opstap om het later te gaan hebben over bijvoorbeeld ChatGPT of andere modellen. De tools zijn ter inspiratie en de lesplannen zijn een aanzet om een les vorm te geven.
Welke tools worden gebruikt?
Les 1:
Quick, Draw : “Quick, Draw!” is een interactief online spel van Google waarbij spelers binnen 20 seconden een object moeten tekenen, terwijl een AI-model probeert te raden wat het is. Dit spel laat op een speelse en educatieve manier hoe machine learning werkt door beeldherkenning.
Semantris: Semantris is een woordassociatiespel van Google AI, waarbij spelers woorden matchen op basis van hun relaties om punten te scoren.
Les 2:
Teachable machine: Teachable Machine is een website van Google dat gebruikers in staat stelt om zonder codering AI-modellen te creëren en te trainen, door voorbeelden te geven van beelden, geluiden of pose
Say What You See: Say What You See is een app die AI gebruikt om een omschrijving van een afbeelding om te zetten naar een gegenereerde afbeelding.
Bekijk en leer de tools eerst zelf te gebruiken alvorens je dit deelt met de leerlingen.
Hoe zien de mogelijke lessen er dan uit?
Les 1: “Ontdek de Wereld van AI: Een Eerste Duik”
Doel: Leerlingen begrijpen wat Machine Learning is en kunnen enkele (dagelijkse) toepassingen benoemen. Leerlingen gaan kennismaken met AI en weten de betekenis van dit woord.
Doelgroep:
Klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs.
Benodigdheden:
– Leerlingen kunnen een computer/tablet gebruiken
– Presentatie
– Scherm voor de presentatie
– Introductievideo`s over AI (machine learning)
Introductie:
– Begin de les met de vraag wat leerlingen van AI weten?
(maak bijvoorbeeld een interactieve woordweb)
– Laat een video zien over AI en Machine Learning.
– Geef aan wat de verschillen in leren zijn tussen een mens en een computer
Voorbeelden / uitleg:
– Bespreek verschillende voorbeelden van Machine Learning, zoals aanbevelingssystemen (Netflix, Spotify en YouTube), spraakherkenning (Siri en Google Assistant) en gezichtsherkenning (FaceID)
– Zoek hierbij video`s of ander beeldmateriaal
– Bespreek met de klas wat ze hiervan vinden en vraag ook naar hoe ze denken dat dit hun gaat beïnvloeden.
Ervaren maar:
– Laat Quick & Draw en Semantris zien. Leg nog even uit waarom dit hoort bij machine learning.
– Laat de leerlingen zelf ervaren hoe het werkt. Ze gaan nu spelenderwijs aan de slag met de tools.
Afsluiten:
– Neem de les samenvattend door of laat dit door leerlingen doen.
– Bespreek alvast wat je gaat doen in les 2.
Les 2 “AI in Actie: Zelf Creëren en Leren”
Doel: Leerlingen ervaren zelf hoe Machine Learning werkt door interactie met online tools. Leerlingen discussiëren over scenario’s zoals privacy die horen bij AI.
Benodigdheden:
– Leerlingen kunnen een computer/tablet gebruiken
– Presentatie
– Scherm voor de presentatie
Introductie:
– Kijk terug op de vorige les. Wat weten ze nog van de vorige les?
– Laat kort de tools nog een keer zien.
Ervaren:
– Laat Say What You See en Teachable Machine zien aan de leerlingen. Leg de tools uit en geef bij Say What You See ook aan dat dit een opstap is naar het geven van een opdracht in een taalmodel zoals ChatGPT.
2. Laat de leerlingen aan de slag gaan met de tools. Moedig ze aan om de tools goed te leren kennen en te gebruiken.
Klassikale discussie:
– Bespreek de ervaringen met de verschillende tools. Wat was verrassend? Wat hebben ze geleerd over hoe machines ‘leren’?
– Reflecteer op de ethische aspecten van Machine Learning. Bespreek scenario’s zoals privacy, vooroordelen in AI, en de toekomstige impact op banen.
Afsluiten:
– Neem de les samenvattend door of laat dit door leerlingen doen.
– Bespreek alvast wat je gaat doen in les 2.
0 Comments