Nominatie leraar van het jaar MBO – 2022… Even voorstellen?

Gepubliceerd door Dimitri van Dillen op

Een week geleden was ik compleet overrompeld door het feit dat ik genomineerd ben voor leraar van het jaar en bij de laatste 10 ben beland! Een hele eer! Het zou super zijn om het MBO te mogen en kunnen representeren! Maar misschien is het goed om mij eerst eens even voor te stellen in deze korte post.

Naam: Dimitri van Dillen
Leeftijd: 41 jaar
Woonplaats: Hengelo
Gezin: Inge, Max & Pip

Na een hele tijd in de commerciële dienstverlening te hebben gewerkt kwam ik er in 2009 achter dat een goede gezondheid geen vanzelfsprekendheid is. Na mijn ziekte, besloot ik mijn carrière om te gooien en mijn lesbevoegdheid te behalen. Dit kwam voort uit het feit dat ik ook een tijd werkzaam ben geweest bij een particuliere onderwijsinstelling (consultancy) waarbij de student niet centraal stond. Dit stond mij erg tegen.  Vervolgens ben ik aan de slag gegaan als zij-instromer bij het ROC van Twente.

klik hierboven om de complete lijst te zien!

Gestart als leraar van de invoegtrajecten en just-in-time trajecten (trajecten om voortijdig schoolverlaten te voorkomen). Vervolgens doorgegroeid binnen het college Commercie & Ondernemen als leraar voor alle niveaus.

Hier ben ik nu al jaren werkzaam (voor alle niveaus) en probeer ik als leraar het verschil te maken door studenten te laten zien dat ze maar één leven hebben met heel veel mooie kansen. Het leven is al zo kort dus zorg ervoor dat wanneer de tijd daar is, en je leven voorbij flitst… dat deze de moeite waard was! Daarnaast probeer ik ook het onderwijs zo aantrekkelijk mogelijk te maken door mij aan te passen op de doelgroep o.a. door de inzet van educatieve technologie. Zo maken wij gebruik van o.a. virtual reality, augmented reality en andere technologie om deze studenten voor te bereiden op de vaardigheden die nodig zijn in de (toekomst?).  Het onderwijs dat wij daarmee aanbieden is eigentijds, sluit aan bij de belevingswereld van studenten en persoonlijke leervraag en daarnaast bij het toekomstige beroep.

Daarmee sluit het onderwijs aan op veranderende maatschappelijke en economische contexten. Kort gezegd: aan het geven van uitdagend, actueel, aantrekkelijk en effectief onderwijs, waarbij continu gekeken wordt naar (de leervragen van) de student.

Lesgeven is mijn corebusiness, daarnaast ben ik BPV begeleider én aanjager van een heel aantal zaken op het gebied van Educatieve Technologie. Naast mijn werkzaamheden bij het ROC van Twente, ben ik sinds 3 jaar MIE-Expert & MIE-Fellow van Microsoft en toegevoegd aan hun community. Via de Microsoft Community ben ik in contact gekomen met Lars Knol.

Samen hebben wij de website www.onderwijs-op-afstand.nl opgezet, waarbij kennisdeling centraal staat. Samen staan we immers sterker! Hoe kunnen wij beter aansluiten bij de belevingswereld van de studenten en hoe kunnen de studenten “beter” onderwijs krijgen door de inzet van educatieve technologie.

Jongeren zijn allemaal uniek en leren op hun eigen manier. Daar waar de één beter leert in de klas, leert de ander meer in de praktijk of juist door samen te werken met anderen. Gepersonaliseerd onderwijs is niet meer weg te denken in de huidige maatschappij. Met de lessen die we hebben geleerd afgelopen jaren kan jij je voorstellen dat onderwijs op afstand (of Blended onderwijs) niet meer zal verdwijnen.

Door bijvoorbeeld het vormgeven van blended onderwijs, sluit je beter aan bij de student. De student staat voorop. Binnen het onderwijs moeten we ons daarom aanpassen en meegaan met de tijd. Daarom onderzoeken wij momenteel het blended onderwijs middels een peer review.

Natuurlijk is er nog veel meer! Als je nog vragen of opmerkingen hebt… Dan weet je mij te vinden!

Nogmaals dank voor de nominering!


0 reacties

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.