Denk goed na over je doel!

  • Verbeteren van betrokkenheid en motivatie: Onderzoek heeft aangetoond dat werkvormen de betrokkenheid en motivatie van studenten kunnen verhogen. Het artikel “Learning Gain in Higher Education” van Hughes en Tight (2021) toont aan dat actieve leermethoden, zoals groepsdiscussies en probleemoplossende activiteiten, een positief effect hebben op de betrokkenheid van studenten.
  • Bevorderen van diepgaand begrip en toepassing van concepten: Het gebruik van werkvormen waarbij studenten actief betrokken zijn bij het toepassen van concepten kan leiden tot een dieper begrip en betere toepasbaarheid van de geleerde kennis. In het boek “Visible Learning and the Science of How We Learn“. Concluderen Hattie & Yates (2013) dat actieve leermethoden een positief effect hebben op het begrip en de retentie van informatie.
  • Versterken van samenwerking en communicatievaardigheden: Werken in groepen binnen werkvormen bevordert samenwerking en communicatievaardigheden. In de publicatie van Spijkerman en Bienemann (2010), staat dat samenwerkend leren positieve effecten heeft op de sociale interactie en het leerrendement van studenten.
  • Stimuleren van kritisch denken en probleemoplossend vermogen: Werkvormen die studenten uitdagen om kritisch te denken en problemen op te lossen, kunnen deze vaardigheden versterken. Niezink (2017) zegt dat uit actieve leermethoden, zoals probleemgestuurd leren en discussies, significant hogere slagingspercentages en prestaties opleveren in vergelijking met traditioneel frontaal onderwijs.
  • Versterken van zelfreflectie en metacognitie: Sommige werkvormen stimuleren zelfreflectie en metacognitieve vaardigheden bij studenten. Onderzoek heeft aangetoond dat reflectieve activiteiten, zoals schrijfopdrachten en portfolio’s, studenten kunnen helpen bij het ontwikkelen van metacognitieve vaardigheden en het verbeteren van hun leerproces (Meijers & Mittendorff, 2017).

Literatuurlijst:

Hattie, J., & Yates, G. C. R. (2013). Visible Learning and the Science of How We Learn. Routledge.

Hughes, C., & Tight, M. (2021). Learning Gain in Higher Education. Emerald Group Publishing.

Meijers, F., & Mittendorff, K. (2017). Zelfreflectie in het hoger onderwijs. Maklu.

Niezink, L. W. (2017). Kritisch zoeken, denken en evalueren: informatievaardigheden als 21st century skill.

Spijkerman, R., & Bienemann, M. (2010). Het werkvormenboek / druk 1: 40 loopbaanoefeningen die werken

Categories: Werkvormen

0 Comments

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.