Deze werkvorm kan goed ingezet worden om diep begrip van begrippen te bewerkstelligen. Leerlingen moeten de begrippen goed (leren) kennen om deze aan andere leerlingen uit te leggen.

Maak rijtjes met vier tot zeven woorden die bij elkaar horen over een bepaald onderwerp. Dit kan op kaartjes of op het bord of via een online whiteboard zoals Microsoft Whiteboard tijdens je online vergadering. Zorg ervoor dat er in het rijtje steeds minstens één begrip staat die er niet bij hoort. De leerlingen gaan in kleine groepjes aan elkaar uitleggen welk begrip niet in het rijtje thuis hoort. Het belangrijkste hierbij is dat ze, aan elkaar, uitleggen waarom juist dat begrip er niet bij hoort. Dat zorgt ervoor dat ze het begrip goed moeten (leren) kennen. Het is vooral interessant als er meer dan één goed antwoord is, afhankelijk van het perspectief waarin je het bekijkt. Zo kan er een interessante discussie ontstaan.

Deze werkvorm kan je ook online uitvoeren. Maak een document en deel deze met je leerlingen. Ga vervolgens uiteen in break-out groepen waarin de leerlingen de werkvorm kunnen uitvoeren. Als docent kan je digitaal bij de groepjes langs om te begeleiden en evt. de discussie op gang te brengen.

Voorbeeld:

In dit geval vind ik dat sneeuw er niet bij hoort omdat de rest over de zomer gaat…. maar is dat zo? Ik heb ook op het strand gestaan voor een Nieuwjaars duik in de winter… hoort die er dan wel bij?! Leuk om over te discussiëren!


0 Comments

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.