Inleiding
In het onderwijs willen we ons zo min mogelijk bezig houden met randzaken. We focussen ons vooral op het onderwijzen en het voorthelpen van onze leerlingen (of studenten) bij het behalen van leerdoelen en het opdoen van vaardigheden. Die randzaken zien we echter steeds meer op de voorgrond komen. Soms bedoeld, vaak onbedoeld. Vaak voortgekomen vanuit de situatie of omdat het bijdraagt aan het onderwijs.
Randzaken tijdens Covid
De covid-pandemie is ook zo’n oorzaak waardoor randzaken op de voorgrond zijn gekomen. Het organiseren van lessen vroeg een andere manier van het inrichten van je tijd, het leren van vaardigheden om zelf ook in die online situatie aan de slag te zijn én vroeg een andere manier van organiseren. Natuurlijk zijn er nog veel meer zaken die anders moesten worden aangepakt.
Als we terugkijken op die periode, is de ervaring dat het van belang is om te kijken naar de wijze van communiceren. De aanwezigheid van Microsoft Teams maakt het bijvoorbeeld relevant om na te denken over de wijze van communiceren. Gebruik je de mail? Een Chat? Een berichtenmodule van een LMS/LVS?
De ervaring is dat de docent het onderwijs weer het liefst voorop ziet staan. Dat (voor sommigen) de tijd van overleven achtergelaten kan worden en dat randzaken weer randzaken worden. Het kijken naar vereenvoudigingen van randzaken waardoor de focus meer op het onderwijs kan, speelt daarin een belangrijke rol.
RoosterSync: al je roosterzaken in één overzicht
Een van deze randzaken is het rooster. Scholen hebben vaak een programma om te berichten (vaak Outlook), maar ook een programma van waaruit het rooster wordt gemaakt. Het vraagt om te kijken voor een update in je mail én daarna in een apart programma te kijken waar je moet zijn. Dat kan eenvoudiger door je lesrooster te synchroniseren met de agenda uit Microsoft365.
Verder wil je ook graag dat je afspraken in één overzicht inzichtelijk zijn. Of dit nu een afspraak via Teams is, een les of een fysieke afspraak. Zo weet je met een klik op de juiste applicatie wanneer je beschikbaar bent en wanneer niet. En ook andersom, want Outlook herkent je afspraak als het gegeven dat je op dat moment bezet bent waardoor anderen geen afspraak met jou op dat moment kan inplannen.
RoosterSync is een organisaties die dit mogelijk maakt voor veel scholen in zowel het voortgezet onderwijs als het hoger onderwijs. In de komende weken word je meegenomen in de mogelijkheden van een automatische synchronisatie van al je afspraken. Wat zijn de belangrijkste functionaliteiten voor de gebruiker en voor de school, wat is belangrijk om te weten en welke koppelingen zijn te maken? Op basis van de posts krijg je een goed beeld van deze mogelijkheid om het werk voor jou als docent eenvoudiger maken met behulp van RoosterSync.
4 Comments
redegelde · 24 mei 2022 at 08:13
Wij van Fonsvitae hebben aan de wieg gestaan en draaien nu al succesvol met met deze tool.
Dimitri van Dillen · 24 mei 2022 at 10:02
Mooi om te horen dat deze oplossing zo goed werkt!
Roostersync; hoe werkt het? – Onderwijs-op-Afstand · 23 juni 2022 at 07:37
[…] een vorige post (zie hier) ben je meegenomen in een inleiding over Roostersync. Wat het is en hoe een programma als […]
Roostersync: Hoe gaat het in z’n werk? – Onderwijs-op-Afstand · 14 september 2022 at 07:55
[…] een vorige post (zie hier) ben je meegenomen in een inleiding over Roostersync. Wat het is en hoe een programma als […]