Beschrijving: “Smiley Beoordeling” is een creatieve en speelse werkvorm die kan worden gebruikt om de evaluatie van leerlingen in de school te faciliteren. Het is een visueel aantrekkelijke manier om feedback te verzamelen en te bespreken, waarbij gebruik wordt gemaakt van smiley-gezichtjes om de beoordeling uit te drukken.
Benodigdheden:
- Groot vel papier of een whiteboard
- Kleurrijke markers
- Smiley-stickers (of getekende smiley-gezichtjes)
Stappen:
Stap 1: Introductie Leg aan de leerlingen uit dat ze gaan deelnemen aan een evaluatieactiviteit met behulp van smiley-gezichtjes. Leg uit dat elke smiley een bepaalde betekenis heeft en dat ze deze zullen gebruiken om hun feedback te uiten.
Stap 2: Maak een evaluatiebord Maak een groot vel papier of een whiteboard klaar als een evaluatiebord. Verdeel het in verschillende secties of categorieën, afhankelijk van het onderwerp dat je wilt evalueren. Bijvoorbeeld, als je een evaluatie wilt doen van een project of activiteit, kun je secties maken voor “Wat ging goed”, “Wat kon beter” en “Vragen of opmerkingen”.
Stap 3: Smiley-beoordeling Leg uit welke betekenis elke smiley heeft. Bijvoorbeeld:
- Lachende smiley: Wat ging goed
- Neutrale smiley: Wat kon beter
- Verdrietige smiley: Vragen of opmerkingen
Vraag de leerlingen om individueel na te denken over hun feedback en deze op te schrijven of tekenen op de smiley-gezichtjes en deze vervolgens in de juiste secties op het evaluatiebord te plaatsen. Moedig ze aan om eerlijk en constructief te zijn in hun feedback.
Stap 4: Bespreking Ga samen met de leerlingen de smiley-beoordelingen bespreken. Begin met de positieve feedback (lachende smileys) en bespreek wat er goed ging. Vervolgens kun je overgaan naar de neutrale en verdrietige smileys en de feedback die daarbij hoort. Stimuleer de leerlingen om vragen te stellen en opmerkingen te maken over de feedback van hun klasgenoten.
Stap 5: Conclusie Sluit af met een samenvatting van de belangrijkste bevindingen en feedback. Bespreek wat er geleerd kan worden van de evaluatie en hoe de leerlingen in de toekomst kunnen werken aan verbetering. Moedig ook aan om positieve punten te blijven behouden en verder te bouwen op wat goed ging.
0 Comments