Doel:
- Stimuleren van creatief en kritisch denken.
- Actieve betrokkenheid bij het leerproces.
- Ontwikkeling van probleemoplossende vaardigheden.
Benodigdheden:
- Whiteboards of flip-overs.
- Stiften.
- Ruimte voor groepswerk.
Stappen:
- Introductie: Presenteer een probleem of vraagstuk aan de studenten.
- Groepsvorming: Verdeel de klas in kleine groepen.
- Brainstormsessie: Instrueer de studenten om de ‘slechtste’ of meest absurde oplossingen voor het probleem te bedenken en deze op het whiteboard te schrijven.
- Discussie: Laat elke groep hun ‘slechtste oplossingen’ presenteren. Discussieer waarom deze oplossingen niet effectief zijn.
- Reflectie: Reflecteer op het proces en bespreek hoe het denken in ‘slechtste oplossingen’ kan leiden tot meer creatieve en realistische ideeën.
Toepassing: Deze werkvorm kan gebruikt worden in uiteenlopende vakgebieden, van bedrijfskunde tot engineering, en is bijzonder effectief voor vakken waar probleemoplossing en innovatief denken centraal staan.
0 Comments