Doel:

  • Stimuleren van creatief en kritisch denken.
  • Actieve betrokkenheid bij het leerproces.
  • Ontwikkeling van probleemoplossende vaardigheden.

Benodigdheden:

  • Whiteboards of flip-overs.
  • Stiften.
  • Ruimte voor groepswerk.

Stappen:

  1. Introductie: Presenteer een probleem of vraagstuk aan de studenten.
  2. Groepsvorming: Verdeel de klas in kleine groepen.
  3. Brainstormsessie: Instrueer de studenten om de ‘slechtste’ of meest absurde oplossingen voor het probleem te bedenken en deze op het whiteboard te schrijven.
  4. Discussie: Laat elke groep hun ‘slechtste oplossingen’ presenteren. Discussieer waarom deze oplossingen niet effectief zijn.
  5. Reflectie: Reflecteer op het proces en bespreek hoe het denken in ‘slechtste oplossingen’ kan leiden tot meer creatieve en realistische ideeën.

Toepassing: Deze werkvorm kan gebruikt worden in uiteenlopende vakgebieden, van bedrijfskunde tot engineering, en is bijzonder effectief voor vakken waar probleemoplossing en innovatief denken centraal staan.