Opinie: Testcorrectie, een goede zaak?

Gepubliceerd door Lars Knol op

In de rubriek ‘Opinie’ worden ervaringen gedeeld met als doel om jouw mening te horen. Wat vind jij van een situatie? Hoe zou jij het aanpakken? Deel je reactie onder het bericht. In deze rubriek gaat het over de testcorrectie bij examens in het VO.

Ze mogen weer!
De examens zijn weer begonnen. In deze spannende periode voor leerlingen zal blijken wat het effect is geweest van de lockdowns op de resultaten van deze kinderen. Juist omwille van deze situatie, hebben de leerlingen de mogelijkheid om een vak (tegen bepaalde voorwaarden) weg te strepen en de examens te verplaatsen.

Testcorrectie
Ook dit jaar vindt bij een aantal examens een testcorrectie plaats. Mocht je niet in het VO werkzaam zijn en een beeld hebben van de situatie, het werkt als volgt: Na afloop van de examens wordt niet direct het correctievoorschrift gepubliceerd, maar wordt tijdens een bijeenkomst het correctievoorschrift besproken. Dit leidt dan mogelijk weer tot aanpassing van het (voorlopig) correctievoorschrift, die daardoor wel later wordt gepubliceerd omdat deze opmerkingen dan kunnen worden meegenomen.

Als je het mij vraagt is deze testcorrectie een goede zaak, hoewel ik zelf wat vindt van het organiseren van examens an sich. Ieder volgt eenzelfde soort toets met vragen die een paar jaar geleden zijn vastgesteld zonder dat er ruimte is voor bepaalde talenten van het individu. Toch zorgt het organiseren van een testcorrectie voor een zo valide mogelijk beeld. Een correctievoorschrift voor ieder geeft altijd enige ruimte voor interpretatie. Dit wordt vanuit de examenmakers opgevangen met de opmerking dat andere antwoorden gericht op vakkennis ook goed gerekend mogen worden. Ondanks dat dit klopt, zorgt dit wel voor verschil. Verschil door interpretatie van jezelf als docent, verschil van inzicht tussen eerste en tweede correctie etc. Aan de andere kant biedt dat juist kansen. Een bepaalde beredenering kan zijn beschreven vanuit een specifieke denkwijze van leerlingen die jij goed kent, maar de ander niet.

Wat vind jij?
Als je het mij vraagt zorgen we met een testcorrectie voor een beter correctievoorschrift en meer valide nakijken over de brede lijn. Maar zorgt dit andersom niet voor het beperken van de interpretatie? Wat vind jij? Nakijken op de manier zonder testcorrectie, of het organiseren van testcorrecties voor elk vak? Houden in het VO of juist ook uitbreiden naar het hoger onderwijs? Laat het weten in een reactie!

Categorieën: Nieuws

0 reacties

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.