De term ‘Pecha Kucha’ is afkomstig uit Japan en betekent in het Japans ‘prietpraat’ of ‘geroezemoes’. Het verwijst naar een presentatieformaat dat kort, bondig en visueel is. Pecha Kucha-presentaties werden in 2003 voor het eerst bedacht in Tokio door de architecten Astrid Klein en Mark Dytham. Ze wilden een methode ontwikkelen om korte en creatieve presentaties te bevorderen in een ontspannen en informele sfeer. Het Pecha Kucha-formaat omvat het gebruik van 20 dia’s, waarbij elke dia automatisch na 20 seconden verschuift. Dit beperkt de totale presentatietijd tot 6 minuten en 40 seconden, waardoor presentatoren gedwongen worden om hun ideeën helder en beknopt over te brengen en de nadruk te leggen op visuele ondersteuning.

Hoe zet je dan een les op?!

Doelstellingen:

  • Studenten zullen in staat zijn om beknopte en boeiende presentaties te maken over een onderwerp gerelateerd aan de opdracht.
  • Studenten zullen in staat zijn om hun medestudenten te inspireren en te informeren.
  • Studenten zullen leren hoe ze effectieve visuele ondersteuning kunnen gebruiken om hun ideeën over te brengen.

Introductie:

  1. De docent introduceert het doel van de les en legt uit wat Pecha Kucha-presentaties zijn (20 dia’s, 20 seconden per dia).
  2. Bespreek de relevantie van deze werkvorm voor de opdracht en benadruk het belang van beknopt en visueel aantrekkelijk presenteren.
  3. Zorg dat de richtlijnen voor Pecha Kucha-presentaties (aantal dia’s, tijdsbeperkingen, etc.) bekend zijn.

Onderwerpselectie en voorbereiding (10 minuten):

  1. Studenten bereiden hun Pecha Kucha-presentaties voor. Ze moeten zich richten op visuele ondersteuning en beknopte tekst.
  2. Zorg ervoor dat ze relevante afbeeldingen, grafieken of diagrammen toevoegen om hun ideeën te illustreren.
  3. Moedig studenten aan om de timing van elke dia te oefenen om binnen de 20-secondenlimiet te blijven.

Presentaties (60 minuten, afhankelijk van het aantal studenten. Tevens kan de vorm afwijken. Wellicht wil je elke les een aantal Pecha Kucha-presentaties houden):

  1. De Pecha Kucha-presentaties worden gegeven.
  2. Na elke presentatie is er ruimte voor korte vragen en feedback van medestudenten en de docent.

Afronding en reflectie (15 minuten):

  1. Na de presentaties bespreken studenten wat ze hebben geleerd en welke ideeën ze hebben opgedaan. Een mooie tool die hiervoor geschikt is, is Flip.
  2. De docent benadrukt het belang van beknopt en visueel effectief presenteren in communicatie en blikt terug op de leerdoelen.


Pecha Kucha-presentaties kun je gebruiken als een creatieve werkvorm om inspiratie op te doen voor een opdracht en helpt studenten bij het ontwikkelen van essentiële presentatievaardigheden mét beperkende kaders. Juist de korte tijd die voor elke dia staat, maakt dat er kritisch moet worden nagedacht over de tekst van elke dia.