Doelgroep:

MBO-studenten

Doelen:

  1. Bevordering van Teamwork: Studenten werken samen in groepen om een gezamenlijk doel te bereiken.
  2. Creativiteit en Innovatie: Moedigt studenten aan om creatieve oplossingen te vinden bij het ontwerpen van hun projecten.
  3. Bewustwording van Duurzaamheid: Leerlingen krijgen inzicht in hoe ze duurzaam materiaal kunnen gebruiken en hergebruiken.
  4. Presentatievaardigheden: Studenten oefenen met het presenteren van hun ideeën en projecten aan de klas.

Benodigdheden:

  • Gerecyclede materialen zoals karton, plastic flessen, oude stoffen, papier, etc.
  • Basis knutselgereedschap zoals scharen, lijm, verf, enz.
  • Eventueel extra decoratieve materialen zoals glitters, verf, linten (ook duurzaam).

Werkwijze:

Stap 1: Introductie (15 minuten)

  • Begin met een korte discussie over duurzaamheid, met name tijdens de feestdagen.
  • Introduceer de opdracht: elk groepje gaat een uniek kerstproject maken met alleen gerecyclede materialen.

Stap 2: Groepsvorming en Brainstorm (30 minuten)

  • Verdeel de klas in kleine groepen van 3-4 studenten.
  • Laat de studenten brainstormen over mogelijke projectideeën. Moedig innovatieve en realistische ideeën aan.
  • Elk groepje maakt een kort plan van aanpak en een lijst van benodigde materialen.

Stap 3: Ontwerpfase (1 uur)

  • Studenten beginnen met het ontwerpen en bouwen van hun project.
  • De docent loopt rond om hulp en begeleiding te bieden.

Stap 4: Afronding en Presentatie (45 minuten)

  • Elk groepje rondt hun project af.
  • Groepen presenteren om de beurt hun project aan de klas, waarbij ze hun ontwerpkeuzes en de duurzaamheidsaspecten uitleggen.

Stap 5: Reflectie en Feedback (30 minuten)

  • Bespreek als klas de geleerde lessen over duurzaamheid en creativiteit.
  • Geef ruimte voor peer-feedback en bespreek wat goed ging en wat beter kan.

Evaluatie:

  • Beoordeel de projecten op creativiteit, gebruik van materialen, en presentatie.
  • Reflecteer op de samenwerking binnen de groepen.

Aanvullende tips:

  • Overweeg een thema in te stellen voor de projecten, zoals “Duurzame Kerstverlichting” of “Hergebruik in Kerstdecoratie”.
  • Moedig studenten aan om buiten de klas naar materialen te zoeken om het leren uit te breiden.

Afsluiting:

Deze werkvorm is niet alleen een leuke, feestelijke activiteit, maar het helpt studenten ook om belangrijke vaardigheden te ontwikkelen en bewustzijn te creëren over belangrijke thema’s zoals duurzaamheid en hergebruik. Het is een perfecte manier om de feestelijke periode in de klas te brengen, terwijl studenten op een zinvolle manier leren en samenwerken.