Voor deze werkvorm is het van belang dat je de toegang hebt tot een greenscreen of gebruik maakt van een greenscreenbox. In de gouden weken bespreek je niet alleen zaken waarin je elkaar beter leert kennen, je focust ook op afspraken. In deze werkvorm staat een van de greenscreen-activiteiten uit het greenscreenproject ‘Positieve Groepsvorming’ centraal. Het doel is om de klassenregels duidelijk te krijgen door deze visueel te maken. Verder werk je aan creativiteit en digitale vaardigheden. Nadat de klassenregels verfilmd zijn en/of er foto’s van zijn gemaakt, kun je ze natuurlijk ook delen met de ouders thuis. Zo zijn zij ook meteen op de hoogte van jullie afspraken.
Je leerlingen gebruiken een foto van de locatie waar de klassenregel voor bedoeld is, bijvoorbeeld de gang of het speelplein. Met behulp van greenscreentechniek filmen ze poppetjes die op die locatie de klassenregels uitvoeren.
Waarom de Greenscreenbox inzetten tijdens positieve groepsvorming?
Het spelen met de Greenscreenbox lokt veel creativiteit, plezier en samenwerking uit. Deze elementen zijn van groot belang binnen de positieve groepsvorming en het pedagogisch klimaat in je klas. Het plezier dat de leerlingen hebben tijdens het werken met de Greenscreenbox zorgt voor een fijne sfeer in de klas.
Het spelen met de poppetjes zorgt ervoor dat leerlingen hun verhaal op een andere manier vertellen. Als er een ruzie op te lossen is, kunnen ze rationelere overwegingen maken als het ‘slechts de poppetjes zijn’ die ruzie hebben, i.p.v. dat zijzelf ruzie hebben en hun eigen ruzie op moeten lossen.
Benodigdheden
- Tablet, Chromebook of laptop met back camera of losse webcam
- Greenscreenbox App (gratis via https://greenscreenbox.app)
- Greenscreenbox
- Poppetjes of geprinte personages
Activiteit: verfilm de klassenregels
Stel samen met de leerlingen de klassenregels op. Zorg voor een positieve bewoording van de regel. Bv:
- Wij houden de gang netjes.
- Wij helpen elkaar.
- Wij wachten op onze beurt.
Laat de leerlingen deze klassenregels verfilmen met behulp van de Greenscreenbox. Per klassenregel maken ze een korte filmscène.
Bekijk hier een voorbeeldvideo die juf Willy Maas gemaakt heeft met haar groep 3 over samen spelen en elkaar helpen als er ruzie wordt gemaakt:
Je ziet dat jongere kinderen vaak nog handen in beeld hebben. Hier geven ze zelf nog niet zo veel om. Dit is dan ook helemaal prima.
Extra (afhankelijk van de doelgroep):
Plak de verschillende scènes na afloop aan elkaar vast met een videobewerkingsprogramma zoals iMovie, Canva of Clipchamp.
De achtergrondafbeeldingen van deze scènes maken de leerlingen zelf. Laat hen met de iPad of een andere camera, foto’s maken van diverse locaties op school. Bv de kapstok, de toiletten, de speelplaats, de gang, het klaslokaal.
Tip
Voeg geschreven tekst toe aan de greenscreenopnames. Dat kan door teksten met stift op een groen papier te schrijven en vervolgens in de Greenscreenbox te plaatsen tijdens het opnemen.
In plaats van een verfilming, kunnen de kinderen ook greenscreenfoto’s maken van de klassenregels. Tik links onderaan op het symbool van de fotocamera. Tik daarna op de rode knop om de foto te maken
Gouden Weken project
Het totale greenscreenproject voor de Gouden Weken bevat activiteiten voor leerlingen van 4 t/m 12 jaar en voor de verschillende fases van Positieve Groepsvorming. Met een kleine omslag is deze ook in te zetten voor andere doelgroepen, zoals het VO. Het project is hier te downloaden: https://greenscreenbox.nl/positieve-groepsvorming/
0 Comments