Dugga: een onderzoek naar efficiënt werken, betere cijfers en een verbeterd welzijn

Published by Lars Knol on

In een vorige post is een introductie gegeven van de applicatie Dugga, waarmee digitale toetsing binnen Microsoft Teams mogelijk is. Naast dat de eigen indruk positief is, is het ook belangrijk om ander onderzoek naar het programma onder de loep te nemen. In deze post een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd aan het Southern Alberta Institute of Technology (SAIT).

Onderzoekers van SAIT tonen namelijk baanbrekende resultaten die het onderwijs wereldwijd ten goede kunnen komen. Waar eerder onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van het digitale assessmentplatform van Dugga veel tijd van docenten kan besparen, tonen nieuwe resultaten aan dat het platform zelfs de leerresultaten van studenten met 75% kan verbeteren en het welzijn met 60% kan verhogen. Dit alles terwijl ze beweren dat de efficiëntie van de lerarentijd met 98% wordt verhoogd.

Met meer dan 14.000 studenten uit meer dan 100 landen behoort het Southern Alberta Institute of Technology (SAIT) tot de oudste en meest gerenommeerde Canadese Polytechnics. Sait’s visie is om een wereldleider te zijn in toegepast onderwijs en op technologie gebaseerde vaardigheidstraining. Om de beste oplossing te vinden voor het leveren van online assessments is bij SAIT een onderzoeksproject ontwikkeld. Na het in kaart brengen van de markt voor alternatieve oplossingen, werd hun focus gelegd op Dugga.

Het onderzoek startte in het najaar van 2021; in een periode van acht maanden namen technische studenten, gestationeerd in tien landen over de hele wereld, deel aan een reeks van drieëndertig beoordelingen. De studie was om de praktische mogelijkheden van Dugga in het onderwijs te testen.

De resultaten bevestigden een uitstekend vermogen van het Dugga-platform om de retentie van het onderwerp van studenten met 75% te verbeteren, hun stressfactor met 60% te verminderen en een verbetering van 10% van de gemiddelde cijfers van de klas werd gedocumenteerd.  Verder was er een duidelijke vermindering van examengerelateerde stress en verbeterd welzijn “, aldus Dr. Amir Fard van het Southern Alberta Institute of Technology.

Uit een samenvatting van de anonieme feedback van de ontvangen studenten bleek dat meer dan 96% van de studenten sterk tevreden / tevreden was met hun Dugga-ervaring.

De resultaten gebruikt Dugga vanzelfsprekend voor het verbeteren van het eigen systeem: “We zijn erg enthousiast om meer te weten te komen over deze resultaten van dit nieuwe onafhankelijke onderzoek. Het geeft ons hele team een energiekick om ons platform te blijven ontwikkelen om scholen wereldwijd te helpen de leerresultaten en het welzijn te verbeteren met kwaliteit en gelijkheid in beoordeling “, stellen Dr. Claudia Rademaker en Dr. Patrik Nilsson, mede-oprichters van Dugga.