Werkvorm – AI & bucketlist: Creatief prompten & raden

Afgelopen week had ik het met studenten over het belang van een bucketlist, een mooi onderwerp om over te dromen en van te leren. Maar hoe maak je zo’n les interactief en leuk met AI? De opdracht was eenvoudig. Studenten kozen drie bucketlistpunten van hun lijst en gebruikten AI om een afbeelding of video te maken die hun dromen verbeeldde. Vervolgens moesten hun klasgenoten raden wat de doelen waren. Tijdens deze les leer je niet Read more…

Aankondiging webinar: AI als coach bij zelfregulerend leren: kansen en risico’s

Kan Al studenten ondersteunen bij het sturen van hun eigen leerproces? In dit webinar spreken drie experts over de mogelijkheden en risico’s. Deelname is kosteloos. 17 Datum: 8 november 2024 Tijd: 11:00-12:00 uur Aanmelden: https://edu.nl/uf6pn In dit webinar krijg je inzicht in: ✔ De manieren waarop je Al kan inzetten voor zelfregulerend leren in het mbo, hbo en wo. ✔Hoe je Al creatief en kritisch kunt gebruiken. ✔ Wat nodig is om Al verantwoord in Read more…

Londen als creatieve keuken: inspiratie en innovatie met het Comeniusnetwerk!

Afgelopen week had ik het genoegen deel te nemen aan een inspirerende netwerkreis met het ComeniusNetwerk, onderdeel van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Het Comeniusprogramma ondersteunt waardevolle onderwijsinnovaties in het mbo, hbo en wo. Het was fantastisch om samen met 25 inspirerende en innovatieve collega’s uit verschillende onderwijslagen af te reizen naar Londen, waar we ons volledig onderdompelden in een reeks boeiende lezingen, workshops en netwerkevents. Hoogtepunten te over! We bezochten onder andere Imperial College Read more…

Opdrachten in ChatGPT gemaakt? Snel ontdekt met de volgende 10 herkenbaarheden

De inzet van AI: Ethisch verantwoord stimulerenHet gebruik van AI in het onderwijs roept belangrijke vragen op over ethiek en privacy. Gratis AI-tools lijken misschien aantrekkelijk, maar ‘gratis’ is vaak niet echt gratis – gegevens van gebruikers kunnen worden verzameld en gebruikt. Het is daarom cruciaal om met leerlingen in gesprek te gaan over de impact en risico’s van AI. In onze mening moet je de inzet van AI juist stimuleren, maar wel door je Read more…

Dimitri van Dillen nieuwe webinar host voor Vraagbaak Online Onderwijs

Trots om aan te kondigen dat ik de rol van webinarhost op mij mag nemen voor de Vraagbaak Online Onderwijs van Npuls / SURF! Ik kijk er ernorm naar uit om samen met een groep geweldige sprekers inspirerende en “interactieve” sessies over onderwijs te faciliteren. Tijdens deze bijeenkomsten duiken we dieper in actuele onderwerpen, verkennen we innovatieve onderwijsstrategieën en delen we waardevolle inzichten om het onderwijs verder te versterken. Kennisdeling staat bij mij altijd op Read more…

Werkvorm: Ontwerp je eigen AI-oplossing

Doel: Creatief nadenken over het ontwikkelen van een AI-oplossing voor een specifiek probleem. Voorbereiding: Zorg voor een basisuitleg van wat AI is en geef voorbeelden van bestaande AI-oplossingen. Uitvoering: Duur: 3 lesuren (1 voor voorbereiding, 1 voor uitwerking, 1 voor presentaties). Materialen: Pen, papier, digitale middelen voor presentaties. Differentiatie: Bied sectoren aan waar AI al grote stappen zet (zoals gezondheidszorg, onderwijs, retail) en laat leerlingen zelf kiezen welk probleem ze willen aanpakken.

Dimitri van Dillen

Leraar van het jaar 22/23 MBO

Trainer, Spreker, Docent & Enthousiasmeur

Lars Knol

Docent VO

Senior adviseur Onderwijs, IT en Organisatie, Trainer, Spreker, Sportliefhebber

Schrijf je nu in!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.