Het begin van een nieuw schooljaar biedt een mooie kans om een positieve sfeer te creëren, de band tussen leerlingen en docenten te versterken en leerlingen enthousiast te maken voor wat komen gaat. Bovendien leer je elkaar kennen. Hieronder staat een werkvorm beschreven die zowel in het primair onderwijs (PO), voortgezet onderwijs (VO) als middelbaar beroepsonderwijs (MBO) toepasbaar is. De werkvorm is voorzien van een stappenplan, waarbij per onderwijsniveau mogelijke aanpassingen worden aangegeven.

Werkvorm: groepspuzzel maken

Doel: Samenwerking bevorderen en een gevoel van eenheid creëren.
Lesfase: Verwerken van nieuwe informatie en groepsvorming.

Stappenplan:

  1. Voorbereiding:
    • Print een grote afbeelding uit en knip deze in puzzelstukjes. Zorg dat elk stukje representatief is voor een thema zoals “Wat betekent samenwerken?”
  2. Instructie:
    • Deel elk stukje uit aan een leerling en geef de opdracht om iets op het stukje te tekenen of te schrijven dat met het thema te maken heeft.
  3. Uitvoering:
    • Laat de leerlingen individueel aan hun puzzelstukje werken. Daarna komen ze samen om de puzzel in elkaar te zetten en te bespreken wat ze hebben getekend of geschreven.
  4. Afsluiting:
    • Hang de volledige puzzel op als symbool van de klasgroep.

Aanpassingen per niveau:

  • PO: Maak de puzzel visueel eenvoudig en laat de leerlingen vooral tekenen.
  • VO: Voeg meer abstracte thema’s toe zoals “Wat betekent vriendschap voor jou?”
  • MBO: Laat de puzzel aansluiten bij de opleiding, bijvoorbeeld “Wat is voor jou een goede collega?”