Doelgroep:
Studenten en onderzoekers in het vervolgonderwijs, over alle disciplines heen.
Leerdoelen:
- Studenten leren hoe ze AI kunnen inzetten voor geavanceerd academisch onderzoek.
- Studenten verfijnen hun vermogen om onderzoeksdata te verzamelen, analyseren en presenteren met behulp van AI.
- Studenten oefenen met het kritisch beoordelen van AI-aangedreven onderzoeksmethoden.
Benodigdheden:
- Computers met internettoegang.
- Toegang tot ChatGPT of een vergelijkbaar AI-platform.
- Een selectie van onderzoeksopdrachten of papers waar studenten aan werken.
- Digitale whiteboard of projectietool voor groepsbesprekingen.
Tijdsduur:
Een of meerdere sessies van 90 minuten, afhankelijk van de diepgang van het onderzoeksproject.
Instructies:
Voorbereiding (15 minuten)
- AI in Academisch Onderzoek: Presenteer een kort overzicht van hoe AI kan worden ingezet in het onderzoeksproces.
- Doelstellingen bepalen: Laat studenten de doelstellingen voor hun onderzoek formuleren en hoe ze hopen ChatGPT hierin te gebruiken.
Activiteit Deel 1: Onderzoeksvragen Formuleren (30 minuten)
- Workshop Onderzoeksvragen: Studenten formuleren onder begeleiding onderzoeksvragen die ze aan ChatGPT willen voorleggen.
- Interactie met ChatGPT: Studenten stellen hun vragen aan ChatGPT en verzamelen de verkregen informatie.
Activiteit Deel 2: Data Analyse en Synthese (30 minuten)
- Data Evaluatie: Studenten evalueren de data en informatie verzameld via ChatGPT op relevantie en betrouwbaarheid.
- Kennisintegratie: Studenten werken aan het integreren van de AI-gegenereerde informatie in hun onderzoeksopzet of paper.
Afsluiting (15 minuten)
- Presentatie en Feedback: Studenten presenteren hun bevindingen en reflecteren op de rol van ChatGPT in hun onderzoek.
- Kritische Discussie: Stimuleer een discussie over de ethische overwegingen en de toekomst van AI in academisch onderzoek.
Evaluatie:
- Beoordeling van de geformuleerde onderzoeksvragen en de integratie van AI-gegenereerde informatie in het onderzoek.
- Reflectie op het proces en de leerervaring in een afsluitende paper of presentatie.
Nabeschouwing:
Sluit af met een dialoog over hoe AI-technologieën zoals ChatGPT de toekomst van academisch onderzoek kunnen vormgeven en de vaardigheden die studenten moeten ontwikkelen om deze effectief in te zetten.
0 Comments