Doelgroep:
MBO-studenten van alle opleidingsniveaus, VO, HBO
Leerdoelen:
- Studenten leren hoe ze AI (specifiek ChatGPT) kunnen gebruiken als een hulpmiddel voor leren en onderzoek.
- Studenten ontwikkelen kritisch denkvermogen door de interactie met en evaluatie van AI-gegenereerde informatie.
- Studenten vergroten hun digitale vaardigheden en begrip van kunstmatige intelligentie.
Benodigdheden:
- Computers of tablets met internettoegang voor elke student of groep.
- Een scherm/projector voor demonstraties.
- Toegang tot de ChatGPT-interface of soortgelijke AI-chatbot.
Tijdsduur:
60 minuten (aanpasbaar aan de lesduur).
Instructies:
Voorbereiding (10 minuten)
- Introductie van AI en ChatGPT: Begin met een korte presentatie over wat AI is en hoe ChatGPT werkt. Leg uit wat de mogelijkheden en beperkingen zijn.
- Doelstelling: Leg uit hoe ChatGPT ingezet kan worden als een educatieve tool.
Activiteit Deel 1: Interactie met ChatGPT (20 minuten)
- Eerste Verkenning: Laat de studenten basisvragen stellen aan ChatGPT om vertrouwd te raken met de interface.
- Gericht Onderzoek: Studenten gebruiken ChatGPT om vragen te stellen die betrekking hebben op hun studieonderwerp of project.
Activiteit Deel 2: Kritische Analyse (20 minuten)
- Evaluatie: Bespreek als klas de antwoorden van ChatGPT. Zijn deze correct en betrouwbaar?
- Kritisch Denken: Laat de studenten de bronnen en informatie die door ChatGPT zijn geleverd kritisch evalueren.
Afsluiting (10 minuten)
- Reflectie: Studenten delen hun bevindingen en reflecteren op het gebruik van AI als een leerhulpmiddel.
- Discussie: Voer een klassikale discussie over de ethiek en toekomst van AI in het onderwijs.
Evaluatie:
- Studenten leveren een kort verslag in waarin ze reflecteren op hun ervaring met ChatGPT en de validiteit van de informatie.
- De docent evalueert de participatie tijdens de discussies en de kwaliteit van de kritische analyse.
Nabeschouwing:
Sluit af met een discussie over hoe technologieën zoals ChatGPT een aanvulling kunnen zijn op traditionele onderwijsmethoden en hoe studenten deze technologie verantwoord kunnen gebruiken.
0 Comments