Doelgroep:
VO & Studenten in het MBO, alle studierichtingen.
Leerdoelen:
- Studenten leren samenwerken met AI om realistische werk- en projectscenario’s te simuleren.
- Studenten verbeteren hun probleemoplossend vermogen door gebruik te maken van AI als een informatiebron en ideeëngenerator.
- Studenten ontwikkelen digitale communicatievaardigheden door interactie met ChatGPT.
Benodigdheden:
- Computers/laptops met internettoegang.
- Toegang tot ChatGPT-platform.
- Projector voor groepsdiscussies en presentaties.
- Werkbladen voor projectplanning en feedback.
Tijdsduur:
Een project kan variëren van enkele dagen tot weken, afhankelijk van de omvang. Hieronder een sessie van 90 minuten als onderdeel van een groter project.
Instructies:
Voorbereiding (15 minuten)
- Uitleg Rol ChatGPT: Introduceer ChatGPT als een hulpmiddel dat kan assisteren bij projectwerk.
- Projecttoewijzing: Verdeel studenten in groepen en wijs een project toe met duidelijke doelstellingen.
Activiteit Deel 1: Projectplanning met ChatGPT (30 minuten)
- Brainstormen: Elke groep gebruikt ChatGPT om ideeën te genereren voor hun projectaanpak.
- Onderzoek: ChatGPT helpt met het vinden van bronnen, data en voorbeelden die relevant zijn voor het project.
Activiteit Deel 2: Uitvoering en Iteratie (30 minuten)
- Taakverdeling: Studenten bepalen met hulp van ChatGPT de rollen en taken binnen het project.
- Feedback: Gebruik ChatGPT om eerste versies van projectonderdelen te beoordelen en verbeteren.
Afsluiting (15 minuten)
- Groepsfeedback: Elke groep presenteert hun ervaringen met ChatGPT en hoe het hun project heeft beïnvloed.
- Discussie: Reflecteer op hoe AI de samenwerking en projectuitvoering kan beïnvloeden.
Evaluatie:
- Studenten worden beoordeeld op hun actieve deelname en de kwaliteit van de projectplanning en uitvoering.
- Reflectieverslagen waarin studenten de impact van ChatGPT op hun projectproces beschrijven.
Nabeschouwing:
Discussieer over de mogelijkheden en beperkingen van AI in het werkproces en hoe studenten deze technologieën kunnen toepassen in hun toekomstige beroepspraktijk.
0 Comments