Wellicht herken je de situatie dat je een vraag stelt aan je leerling (of student) en dat je daarmee (eigenlijk) de verwachting hebt dat je veel reacties krijgt vanuit je lesgroep. Vooral het eerste uur in een onlineles een nodige uitdaging. Een mooie werkvorm om dit te doorbreken is ‘3, 2, 1 Geef je antwoord!

Hoe werkt het?
Een mogelijkheid om de interactie in je online- of hybride les te vergroten is door gebruik te maken van de vorm 3, 2, 1, Geef je antwoord! Zoals het wellicht doet vermoeden, geef je na 3 seconden antwoord op de vraag. Het is handig om leerlingen van te voren eerst even denktijd te geven voordat je gaat tellen. Op die manier activeer je het denken en geef je bovendien tijd om het antwoord te vormen. Doordat je drie seconden laat wachten en daarna tegelijk antwoorden laat geven, heb je een meerdere voordelen:

  • Je geeft leerlingen de mogelijkheid om echt even kort zelf na te denken (eventueel inclusief een moment denktijd om hen te activeren). Gun je leerlingen die tijd.
  • Antwoorden van leerlingen zijn ook echt van elke leerling afkomstig omdat ze niet kunnen afkijken van al eerder gegeven antwoorden
  • En je ziet natuurlijk wie actief meedoet in de les omdat je die antwoorden binnen ziet komen.

Wanneer in te zetten?
De werkvorm is op elk moment in de les in te zetten. De vraag die je stelt is afhankelijk van de fase waarin je dit zou willen inzetten. Ook de plek waar je antwoord wil is afhankelijk van je wens. Zo zou je kunnen kiezen om de antwoorden in de chat te zetten, maar zou je met de Teams-call op de achtergrond ook kunnen kiezen voor een tool als Padlet of Mentimeter. Mocht je inspiratie willen voor andere tools, kijk dan vooral even bij onder het kopje ‘Online Didactiek’. Hier je niet alleen een uitleg en andere werkvormen, maar ook verschillende tools die je in verschillende lesfases kan inzetten.