Doelgroep:
Leerlingen van het voortgezet onderwijs (bovenbouw), MBO & HBO
Leerdoelen:
- Leerlingen begrijpen de principes van scenario-bouw en toekomstplanning.
- Leerlingen ontwikkelen vaardigheden in creatief en kritisch denken.
- Leerlingen verkennen de impact van technologie op de toekomst.
Benodigdheden:
- Toegang tot computers of tablets met internetverbinding en ChatGPT.
- Werkbladen voor scenario-bouw.
- Ruimte voor groepswerk en presentaties.
Tijdsduur:
90 tot 120 minuten.
Instructies:
Voorbereiding (15 minuten)
- Introductie tot Scenario-Bouw: Korte uitleg over wat scenario-bouw is en hoe het kan helpen bij het voorbereiden op de toekomst.
- Kennismaking met ChatGPT: Instructies over hoe ChatGPT kan worden gebruikt als een hulpmiddel voor scenario-bouw.
Activiteit Deel 1: Scenario’s Ontwikkelen (30 minuten)
- Brainstorm in Groepen: Leerlingen werken in kleine groepen om verschillende toekomstscenario’s te bedenken op gebieden zoals technologie, milieu, onderwijs, en maatschappij.
- Inzet van ChatGPT: Leerlingen gebruiken ChatGPT om ideeën te genereren en informatie te verzamelen over mogelijke toekomstige trends.
Activiteit Deel 2: Scenario’s Uitwerken (30 minuten)
- Verdieping: Leerlingen verdiepen hun scenario’s door vragen te stellen aan ChatGPT die helpen bij het verfijnen en uitdiepen van hun scenario’s.
- Visualisatie: Leerlingen visualiseren hun scenario’s door middel van tekeningen, mindmaps of storyboards.
Activiteit Deel 3: Presentatie en Reflectie (15-30 minuten)
- Groepspresentaties: Elke groep presenteert hun scenario aan de klas.
- Kritische Vragen: Medeleerlingen en docenten stellen vragen om de scenario’s kritisch te bekijken en de aannames die erin gemaakt worden te onderzoeken.
Evaluatie:
- Beoordeling op basis van originaliteit, samenhang en diepgang van de scenario’s.
- Reflectie op het proces en de bruikbaarheid van ChatGPT in het vormgeven van de scenario’s.
Nabeschouwing:
Een groepsdiscussie over de geleerde lessen, hoe leerlingen toekomstige technologieën zien en hoe zij zichzelf zien als onderdeel van die toekomst.
0 Comments