Het begin van een nieuw schooljaar biedt een mooie kans om een positieve sfeer te creëren, de band tussen leerlingen en docenten te versterken en leerlingen enthousiast te maken voor wat komen gaat. Bovendien leer je elkaar kennen. Hieronder staat een werkvorm beschreven die zowel in het primair onderwijs (PO), voortgezet onderwijs (VO) als middelbaar beroepsonderwijs (MBO) toepasbaar is. De werkvorm is voorzien van een stappenplan, waarbij per onderwijsniveau mogelijke aanpassingen worden aangegeven.

Werkvorm: levenslijn tekenen

Doel: reflecteren op persoonlijke mijlpalen en die delen met klasgenoten.
Lesfase: activeren van voorkennis en groepsvorming.

Stappenplan:

  1. Voorbereiding:
    • Zorg voor tekenmaterialen zoals papier en stiften of gebruik een digitaal hulpmiddel.
  2. Instructie:
    • Leg uit dat leerlingen hun levenslijn gaan tekenen, waarbij ze belangrijke momenten uit hun leven markeren. Geef voorbeelden zoals “Mijn eerste schooldag”, “Verhuizen”, of “Mijn favoriete vakantie.”
  3. Uitvoering:
    • Laat de leerlingen hun levenslijn tekenen en minimaal drie momenten selecteren die ze willen delen met een klasgenoot of de hele groep.
  4. Afsluiting:
    • Bespreek in tweetallen of kleine groepjes elkaars levenslijn en deel enkele verhalen met de hele klas.

Aanpassingen per niveau:

  • PO: richt je op eenvoudige mijlpalen zoals verjaardagen of de eerste keer fietsen zonder zijwieltjes.
  • VO: laat leerlingen ook nadenken over toekomstverwachtingen, bijvoorbeeld “Waar zie ik mezelf over vijf jaar?”
  • MBO: leg nadruk op studiekeuzes en mogelijke carrièrepaden die ze willen volgen.