Creatief pauze houden met ChatGPT is een luchtige en energieke activiteit bedoeld om studenten een creatieve onderbreking te geven tijdens intensieve lesperiodes. In deze werkvorm gebruiken studenten ChatGPT om samen aan een creatief verhaal, gedicht, of zelfs een kort toneelstuk te werken. Het idee is om de creativiteit te stimuleren, samenwerking te bevorderen en studenten een mentale adempauze te geven.

Studenten worden in kleine groepjes verdeeld en krijgen een willekeurig gekozen thema of startzin. Met deze input gaan ze de dialoog aan met ChatGPT om een creatief stuk te ontwikkelen. Elk groepje bouwt voort op de input van de vorige zin en voegt hun eigen twist toe met behulp van ChatGPT.

Aan het einde van de activiteit delen groepen hun creaties met de rest van de klas. Dit kan leiden tot veel gelach en verrassende wendingen, wat de sfeer verlicht en de groepsdynamiek verbetert.

Hoe doe je dit dan nu?:

1. Voorbereiding

  • Doel en structuur uitleggen: Begin met een korte introductie waarin je het doel en de structuur van de “ChatGPT Creatieve Pauze” uitlegt. Benadruk het belang van creativiteit en een ontspannen sfeer.
  • Benodigdheden klaarzetten: Zorg ervoor dat er voor elke groep een laptop of tablet beschikbaar is met toegang tot ChatGPT. Bereid ook creatieve materialen voor, zoals kleurrijke sticky notes, pennen, en papier.

2. Groepsvorming

  • Indelen in groepen: Deel de studenten willekeurig in kleine groepen in, bij voorkeur van 3 tot 5 personen, om diversiteit en interactie te bevorderen.

3. Thema/startzin

  • Thematoewijzing: Geef elke groep een uniek thema of startzin. Dit kan iets gerelateerd zijn aan de cursusinhoud, een actueel onderwerp, of iets geheel willekeurigs om de creativiteit te stimuleren. Hieronder een tiental voorbeelden:
    • “In een wereld waar robots de overhand hebben, ontdekt één kleine dappere kat een geheim…”
    • “Op de bodem van de oceaan vond de duiker niet alleen nieuwe soorten, maar ook een oude, vergeten stad.”
    • “Toen de klok middernacht sloeg, transformeerde de verlaten bibliotheek op mysterieuze wijze.”
    • “In het hart van het oerwoud stuitte de avonturier op een verloren gewaande beschaving die…”
    • “De spiegel in oma’s oude huis was geen gewone spiegel, maar een portaal naar…”
    • “Tijdens de wandeling door het park merkte Thomas iets opmerkelijks op de grond, namelijk…”
    • “Het oude schilderij op de zolder leek een gewoon landschap te tonen, totdat…”
    • “De onverwachte ontdekking op Mars veranderde alles wat we dachten te weten over het universum.”
    • “Elke nacht, precies om drie uur, begon het antieke horloge op de schoorsteenmantel te tikken, ook al was het niet opgewonden.”
    • “Het geheime recept in het oude kookboek beloofde niet alleen een heerlijke maaltijd, maar ook een onverwachte reis.”

4. Creatie proces

  • Interactie met ChatGPT starten: Laat elke groep hun thema of startzin invoeren in ChatGPT. De groepen gebruiken de antwoorden van ChatGPT als inspiratie of bouwstenen voor hun creatieve stuk.
  • Samenwerking: Moedig de studenten aan om op elkaars ideeën voort te bouwen en hun eigen inzichten toe te voegen. Herinner hen eraan dat het proces net zo belangrijk is als het eindresultaat.

5. Presentatie

  • Delen: Aan het einde van de sessie krijgt elke groep de kans om hun creatieve werk te presenteren. Dit kan door het voor te lezen, een kleine performance te geven, of hun werk op een creatieve manier te tonen.
  • Feedback: Zorg voor een positieve, ondersteunende omgeving waarin elk groepslid feedback kan geven en ontvangen.

6. Reflectie

  • Groepsdiscussie: Organiseer een korte groepsdiscussie om de ervaringen te delen. Vraag de studenten wat ze hebben geleerd, welke uitdagingen ze tegenkwamen, en hoe deze activiteit hun kijk op creativiteit en samenwerking heeft beïnvloed.
  • Individuele reflectie: Moedig de studenten ook aan om individueel na te denken over hoe deze oefening hun creatieve en probleemoplossende vaardigheden heeft kunnen versterken.