Je kan kennis verwerven door middel van technologie en zonder technologie. Zo kan je boeken en of kranten lezen, je kan een hoorcollege volgen van een docent. Maar je zou natuurlijk ook een podcast kunnen volgen of een vooropgenomen webinar volgen of YouTube bekijken voor kennisclips…. Je zou hiervoor een verschillende werkvormen kunnen inzetten!
Gebruik jij hier 1 bepaalde werkvormen voor of mix jij ze wel eens? Misschien doe je wat inspiratie op hieronder!
Verzamelpost: 5 werkvormen om het schooljaar goed te beginnen
Het begin van een nieuw schooljaar biedt een mooie kans om een positieve sfeer te creëren, de band tussen leerlingen en docenten te versterken en leerlingen enthousiast te maken voor wat komen gaat. Bovendien leer Read more…
5 werkvormen om het schooljaar goed te beginnen, deel 5: doe de wave!
Het begin van een nieuw schooljaar biedt een mooie kans om een positieve sfeer te creëren, de band tussen leerlingen en docenten te versterken en leerlingen enthousiast te maken voor wat komen gaat. Bovendien leer Read more…
5 werkvormen om het schooljaar goed te beginnen, deel 4: groepspuzzel
Het begin van een nieuw schooljaar biedt een mooie kans om een positieve sfeer te creëren, de band tussen leerlingen en docenten te versterken en leerlingen enthousiast te maken voor wat komen gaat. Bovendien leer Read more…
5 werkvormen om het schooljaar goed te beginnen, deel 3: levenslijn tekenen
Het begin van een nieuw schooljaar biedt een mooie kans om een positieve sfeer te creëren, de band tussen leerlingen en docenten te versterken en leerlingen enthousiast te maken voor wat komen gaat. Bovendien leer Read more…
Werkvorm: Samenwerkend leren met digitale mindmaps en ChatGPT
Lesfase: verwerven van kennis, maar zou ook goed in de start van je les kunnen worden ingezet als activatie van voorkennis. Beschrijving: Gebruik een mindmap-tool zoals Microsoft Whiteboard, MindMeister of Miro om leerlingen in groepen Read more…
Werkvorm: Vakantiekaart op het digibord
Gebruik het digibord interactief in het MBO om de meivakantie te bespreken en verrijk de leerervaring van studenten door hen te laten reflecteren op hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Deze werkvorm activeert voorkennis en bevordert kritisch denken en samenwerking.
Werkvorm: Digitale brainstorm (op het digibord)
"Digitale Brainstorm" is een innovatieve werkvorm voor MBO-docenten die het digibord inzetten om interactieve en collaboratieve leerervaringen te creëren. Door studenten actief te betrekken bij het delen van ideeën en inzichten, bevordert deze methode niet alleen de kennisverwerving maar ook het kritisch denken en de communicatieve vaardigheden. Een perfecte manier om de les dynamisch en interactief te maken, met technologie als brug tussen theorie en praktijk.
Werkvorm: Paasei estafette
Een leuke en interactieve werkvorm voor basisschoolleerlingen rondom het thema Pasen is de 'Paasei Estafette'. Deze activiteit combineert fysieke beweging met het activeren van voorkennis over Pasen. Leerlingen werken in groepjes en gaan langs verschillende stations waar ze vragen beantwoorden of opdrachten uitvoeren gerelateerd aan Pasen. Deze werkvorm bevordert samenwerking, creativiteit en is een energieke manier om kennis over Pasen te verdiepen.
Werkvorm: Budgetteringsworkshop
Deze blogpost introduceert een interactieve werkvorm voor studenten in het onderwijs om verstandig om te gaan met geld. De werkvorm omvat een budgetteringsworkshop waarbij studenten in groepen werken aan een case study, gebruikmaken van budgetteringsapps en tools, en leren van de inzichten van een gastspreker. Deze methode bevordert financiële geletterdheid en praktische vaardigheden in budgetbeheer.
Werkvorm: kritisch denken met ChatGPT
Ontdek hoe studenten met ChatGPT de strijd aangaan tegen misinformatie. Deze interactieve werkvorm bevordert kritisch denken en de evaluatie van informatie door middel van groepswerk, presentaties en discussies, gebruikmakend van de nieuwste AI-technologie.
Werkvorm: Verhalenexpeditie (met of zonder ChatGPT)
De "vverhalenexpeditie" is een innovatieve lesmethode die gebruikmaakt van het digibord om verhalen tot leven te brengen. Deze methode stimuleert begrijpend lezen, creatief denken en de toepassing van kennis in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Door actieve deelname maken leerlingen keuzes die het verloop van het verhaal beïnvloeden, wat leidt tot een dieper begrip van de lesstof.
Gamification in de les – Trivia
Aan het eind van de les, periode of een hoofdstuk kun je deze werkvorm inzetten om de leerlingen in duo`s te laten checken of ze de leerstof goed bezitten. De werkvorm is een spel waarin Read more…
Werkvorm: Interactieve Quiz-estafette op het digibord
Doelgroep: PO/VO/MBO Lesfase: Verwerken en oefenen Benodigdheden: Digibord, interactieve quizsoftware (zoals Kahoot of Mentimeter of vanuit bv. de software van Prowise zelf), vragenlijst over de lesstof, deze kan je eventueel ook laten genereren door ChatGPT Read more…
Werkvorm: Project samenwerking ouders en studenten
Ontdek effectieve strategieën voor ouderbetrokkenheid in het MBO met de werkvorm "Project Samenwerking Ouders en Studenten". Deze werkvorm bevordert de interactie tussen ouders en studenten door gezamenlijke projecten en activiteiten. Versterk de ouder-student relatie en verbeter leerresultaten met praktische samenwerking en reflectie.
Werkvorm: De slechtste oplossing (brainstorm)
Ontdek de 'slechtste oplossing' brainstormtechniek voor hoger onderwijs. Een unieke werkvorm die creatief en kritisch denken stimuleert door studenten uit te dagen met het bedenken van absurde oplossingen. Geschikt voor vakken gericht op probleemoplossing en innovatie.
Werkvorm: “Het ChatGPT debat”
Een debat is een ideale manier van leren om bijvoorbeeld goed te leren te beargumenteren, voor je standpunt op te leren komen of juist een standpunt goed te kunnen verwerpen met behulp van inhoudelijke argumenten. Read more…
Werkvorm / energizer: Wat is jouw ijsberg voor 2024?
IJsbergmodel van McClelland Het IJsbergmodel van de Amerikaanse psycholoog David McClelland kijkt naar het zichtbare gedrag, kennis en vaardigheden van mensen en naar de onderliggende, onbewuste diepere lagen. Net zoals bij een ijsberg, bevindt het Read more…
Werkvorm: ChatGPT als virtuele expert
Doel: Het ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden, kritisch denken en begrip van de zaakvakken door interactie met een AI-gestuurde chatbot. In dit voorbeeld wordt ChatGPT gebruikt. Benodigdheden ter voorbereiding: Stappen: Eindresultaat: Leerlingen hebben niet alleen meer geleerd Read more…
Werkvorm: debatcarrousel om samenwerking te bevorderen
De 'Debatcarrousel' is een interactieve samenwerkingswerkvorm voor mbo-studenten om kritisch denken en debatvaardigheden te ontwikkelen. Door te roteren tussen verschillende actuele onderwerpen, oefenen studenten in argumentatie, actieve luistervaardigheden en respectvolle discussie.
Werkvorm: Duurzame kerstprojecten
Ontdek een innovatieve en duurzame kerstwerkvorm voor MBO-studenten. Deze groepsactiviteit bevordert creativiteit en teamwork, terwijl studenten leren over het belang van duurzaamheid. Door het gebruik van gerecyclede materialen, ontwikkelen studenten unieke kerstprojecten die bijdragen aan een milieubewuste feestperiode.
Werkvorm: Kerstverhaal canvas – een interactieve vertel- en tekenreis op het digibord
Als docent ben je altijd op zoek naar nieuwe, inspirerende manieren om je leerlingen te betrekken en hun leerervaring te verrijken. Met de feestdagen in aantocht, is het een perfect moment om de klas in Read more…
Werkvorm: Effectieve luister- en verdiepingsopdracht: Lesverdieping in subgroepen
Na het activeren van voorkennis of het geven van een basale instructie, kun je er voor kiezen om je leerlingen aan de slag te zetten in deze lesfase om kennis op te doen. We nemen Read more…
Werkvorm: de tijdmachine met ChatGPT
Doel: Stimuleren van historisch bewustzijn, begrijpend lezen en schrijven, en verbeeldingskracht. Benodigdheden: Leeftijdsgroep: Geschikt voor middenbouw (groep 4, 5, 6). Tijdsduur: Circa 50-60 minuten. Activiteit: Reflectie: Vraag de leerlingen wat ze hebben geleerd over het Read more…
Werkvorm: de Pecha Kucha-presentatie
De term ‘Pecha Kucha’ is afkomstig uit Japan en betekent in het Japans ‘prietpraat’ of ‘geroezemoes’. Het verwijst naar een presentatieformaat dat kort, bondig en visueel is. Pecha Kucha-presentaties werden in 2003 voor het eerst Read more…
Werkvorm: Collaboratieve storytelling op het digibord.
Doel: Het doel van deze werkvorm is om de creativiteit en samenwerking van de leerlingen te stimuleren door gezamenlijk een verhaal te bedenken en te schrijven op het digibord. Benodigdheden Instructies Afsluiting Bespreek na afloop Read more…
Werkvorm: Verfilm de klassenregels
Voor deze werkvorm is het van belang dat je de toegang hebt tot een greenscreen of gebruik maakt van een greenscreenbox. In de gouden weken bespreek je niet alleen zaken waarin je elkaar beter leert Read more…
Kennismaken dit nieuwe schooljaar? 5 korte werkvormen/energizers ter inspiratie!
De start van het nieuwe schooljaar, altijd een spannend moment. Veel studenten kennen elkaar niet en hoe leer je elkaar kennen? Voor leraren is het ook weer een zoektocht naar een leuke werkvorm. Wellicht dat Read more…
Werkvorm: Mini-documentaire
Ken je de werkvorm: “Mini-documentaire” al? Hierbij worden studenten uitgedaagd om een korte documentaire te maken van 3-5 minuten over een onderwerp dat hen interesseert. De stappen voor deze werkvorm zijn als volgt: Met deze Read more…
Werkvorm: Zomerse Carrière Verkenning
Doel: Studenten helpen bij het verkennen van zomerbaanmogelijkheden en het opdoen van praktische werkervaring. Benodigdheden: Toegang tot internet, papier en pen. Deze werkvorm helpt studenten bij het verkennen van zomerbaanmogelijkheden en het opdoen van praktische Read more…
Werkvorm: De Podcast club
Kies een podcast die relevant is voor het onderwerp dat je behandelt in de klas en die geschikt is voor de leeftijd en het niveau van de studenten. Deze werkvorm stimuleert niet alleen de luistervaardigheden Read more…
Werkvorm: Brainwave Brainstorm
Beschrijving: “Brainwave Brainstorm” is een online werkvorm die tijdens vergaderingen kan worden ingezet om creativiteit en betrokkenheid van de deelnemers te stimuleren. Deze werkvorm is geschikt voor zowel zakelijke vergaderingen als teamvergaderingen en kan worden Read more…
Werkvorm: Challenge grid
Leerlingen krijgen iedere les weer veel leerstof. Om de leerstof echt goed te laten landen moeten de leerlingen naast het bestuderen van de leerstof er ook mee aan de slag, hierdoor onthouden de leerlingen het Read more…
Werkvorm: Een eigen/gezamenlijke begrippenlijst maken
Als leerlingen thuis leren voor bepaalde stof komen ze soms termen of begrippen tegen die ze niet altijd even goed begrijpen. Het kan dan zinvol zijn om deze lastige termen of begrippen eruit te halen en Read more…
Werkvorm / energizer: Wat is jouw ijsberg voor 2023
IJsbergmodel van McClelland Het IJsbergmodel van de Amerikaanse psycholoog David McClelland kijkt naar het zichtbare gedrag, kennis en vaardigheden van mensen en naar de onderliggende, onbewuste diepere lagen. Net zoals bij een ijsberg, bevindt het Read more…
Werkvorm: Een podcast opnemen
Een podcast is een geluidsbestand dat je zelf kunt uitkiezen en vervolgens (mits je goed internet hebt) overal kunt beluisteren. Niet alleen vanuit huis, maar ook onderweg of tijdens het wandelen. Er bestaan duizenden, misschien Read more…
Werkvorm: Zelf een kennisclip opnemen
Een leuke werkvorm die vaak wordt gebruikt door docenten maar niet door studenten is het ontwikkelen en opnemen van een kennisclip over de leerstof. Doordat de studenten op hun eigen manier gaan uitleggen moeten ze Read more…
Werkvorm: Zoek de fout
Bij de werkvorm ‘zoek de fout’ daag je leerlingen uit om opzoek te gaan naar defouten/onwaarheden in bijvoorbeeld een filmfragment, tekst of afbeelding. Met de werkvorm kun je de kennis van de leerlingen activeren. Ze Read more…
Werkvorm: Escape je klaslokaal
Een escaperoom is een (groeps)activiteit waarbij je samen met je partner in crime, of een grotere groep onderdeel bent van iets groters. Je heb een beperkte tijd om een mysterie op te lossen door je te wanen Read more…
Werkvorm: (online) vragenuurtje
Wil je een student laten voorbereiden op een toets? Laat ze dan eens aansluiten tijdens een (online) vragenuurtje. Bedenk van te voren hoe je ze actief wil betrekken… Je zou ze van te voren vast Read more…
Werkvorm: Onderwijsmateriaal verzamelen
In plaats van zelf materiaal te zoeken dat bij de lesstof past kan je de studenten ook zelf materiaal laten verzamelen over een bepaald onderwerp. Doordat studenten zelf het materiaal zoeken zorgen ze ervoor ze Read more…
Werkvorm: Elevator Pitch
Markeer een lift op de vloer; jij als docent neemt erin plaats. Leg uit: “Als je dadelijk de lift betreedt, staat daar meneer Kolb, de klant waar je al weken achteraan belt! Jullie kennen elkaar Read more…
Werkvorm: Minibeurs
Het minibeurs is een werkvorm die als complete opdracht ingezet kan worden: studenten doen een (online)onderzoek naar een bepaald onderwerp gegeven door zijn of haar docent. Vervolgens maken zij hierover een werkstuk presenteren hun bevindingen Read more…
Werkvorm: Mindmappen
Een mindmap is een diagram dat is opgebouwd uit begrippen, afbeeldingen, teksten en bijbehorende relaties die zijn geordend in de vorm van een bepaalde structuur (bijvoorbeeld een boomstructuur). De student kan deze structuur gaan bouwen Read more…
Werkvorm: Zelf een kennisclip maken
Laat je leerlingen een kennisclip maken over een deel van de leerstof. Doordat de leerlingen het zelf gaan uitleggen zullen ze het eerder begrijpen. Daarnaast vraagt die van de leerlingen dat zij de lesstof goed Read more…
Werkvorm: Vloggen
Naast het schrijven van een blog als werkvorm zoals te lezen is hier. Kan je de leerlingen een videoblog laten maken, dit noemen we tegenwoordig ook wel een Vlog (video log). In plaats van een Read more…
Werkvorm: Bloggen
Bloggen wordt niet meer zo heel vaak gebruikt door leerlingen, tegenwoordig stappen ze over op andere media maar toch is het een mooie werkvorm om te gebruiken om een mening over een bepaald onderwerp te Read more…
Werkvorm: Presentatie geven
Presenteren is een leuke werkvorm om te laten doen door je leerling. Ze geven een een presentatie aan de groep middels een visuele en mondelinge uitleg over een bepaald onderwerp. Tijdens een presentatie kunnen de Read more…
Werkvorm: Stoelendans
De stoelendans staat ook wel bekend als het Socratische dialoog en is eigenlijk een werkvorm waarbij je actief je kennis deelt! Je deelt je klas door de helft: de ene groep vormt de binnen cirkel Read more…
Werkvorm: memorie: Welke vraag? Welk antwoord?
Wie kent memorie niet?!… Dit klassieke spel kan je natuurlijk ook inzetten in de klas. Je heb een aantal vragen nodig met de juiste antwoorden. Je schrijft de vragen op verschillende kaartjes. Iedere leerling krijgt Read more…
Activerende werkvormen voor zowel online, hybride als blended lessen
De laatste tijd lopen de besmettingen helaas weer op en hoor je vaker dat klassen thuis zitten en dat online / blended of hybride lessen weer de doorgang krijgen. Doordat je in deze situatie een Read more…
Werkvorm: Speeddaten
Een leuke werkvorm om in te zetten voor het uitwisselen van praktijkervaringen is Speeddaten. Studenten brengen allemaal een ervaring mee vanuit de praktijk. De ene helft gaat aan een tafeltje zitten of op op een Read more…
Werkvorm: (Online) Bedrijfsbezoek
Met een bedrijfsbezoek kunnen studenten een kijkje nemen in het bedrijf of in een organisatie. Zo kunnen ze kennis maken met de activiteiten, het logistieke proces en verschillende functies/beroepen. Zo krijgen ze een goed beeld Read more…
Werkvorm: Schudden & Pakken
Verdeel de klas in groepjes van 3 tot 4 personen. En zorg dat je een stapel met kaarten hebt. Op de kaarten staan vragen over de behandelde lesstof. De eerste student pakt een kaart en Read more…
Werkvorm: Verbindingsgroep / hoek
Bij deze werkvorm hebben de studenten “keuze” vrijheid om een onderwerp uit de leerstof te kiezen waar ze zich op willen focussen of je kan van te voren een onderwerp aanwijzen.. Kies vier onderwerpen uit Read more…
Werkvorm: Wat ben ik?
‘Wat ben ik?’ is een variant op het spel ‘wie ben ik?’ waarbij je als leerling door het stellen van ja/nee vragen achterhaalt wie of wat je bent. Alle studenten krijgen een briefje op hun Read more…
Werkvorm: de vreemde eend in de bijt
Deze werkvorm kan goed ingezet worden om diep begrip van begrippen te bewerkstelligen. Leerlingen moeten de begrippen goed (leren) kennen om deze aan andere leerlingen uit te leggen. Maak rijtjes met vier tot zeven woorden Read more…
Werkvorm: Met experts in gesprek
Als talendocent heb je heel wat vaardigheden die je je leerlingen (of studenten) dient aan te leren. Leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, woordkennis en de uitspraak hiervan etc. Dit kun je als docent doen door zelf het heft Read more…
Werkvorm: de Mystery Guest(s)
Sinds afgelopen december is Skype een stap verder uitgefaseerd en is het de bedoeling dat internationale calls via Microsoft Teams gaat. Desondanks zijn er nog vele (Facebook)-groepen waar mensen graag internationaal contact willen leggen. Want Read more…
Werkvorm: Mix & Ruil
Leerlingen krijgen ieder een stuk theorie of tekst over een deel van de leerstof. Ze lezen eerst deze theorie of tekst door, daarna laat je ze 1 voor 1 de informatie presenteren aan een willekeurig iemand Read more…
Werkvorm: Videoquiz
Naast het activeren van kennis rondom theorie, kun je studenten ook activeren tijdens het bekijken van kennisclips. Terwijl studenten een kennisclip bekijken, verschijnt er een vraag in beeld. Studenten worden zo geactiveerd om bewust na Read more…
Werkvorm: Infographic maken
Een infographic is een grafische weergave van een rapport. Om een infographic te laten maken door leerlingen is het van belang dat zij goed naar de resultaten van een onderzoek of evaluatie kijken. Door een Read more…
Werkvorm: de praatplaat!
Een praatplaat is niets anders dan dat je een plaatje of een foto laat zien en dat je vraagt aan de leerlingen waar ze aan moeten denk bij de plaat. Kies de praatplaat die past Read more…
Werkvorm: Image Hotspot
De werkvorm Image Hotspot is een werkvorm die heel visueel is en de samenwerking stimuleert. Je upload een afbeelding en vervolgens voeg je er 1 of meerdere hotspots aan toe met informatie. Deze informatie kan Read more…
Werkvorm – 30 seconden spel
Een leuke werkvorm om in je les te gebruiken, is het 30 seconden spel. Bij deze werkvorm richt je je op bepaalde lesstof of op een thema. In het voorbeeld hieronder staan dertien vragen op Read more…
Werkvorm – Het foto associatiespel
Je denkt associatief als je verbindingen legt tussen dingen die niet vanzelfsprekend bij elkaar horen. Door veel te oefenen in het maken van denksprongen stimuleer je de creativiteit. Wanneer in te zetten?Deze werkvorm is heel Read more…
Activerende werkvormen voor je hybride lessen
Bij ons op school hebben wij diverse lokalen ingericht voor “hybride” lessen. In onze situatie betekent dit dat wij de lessen geven in een klaslokaal met de camera gericht op een Whiteboard óf op 1 Read more…
Werkvorm: Maak het inzichtelijk met Flipgrid!
Je loopt bij elk vak wel eens tegen het feit aan dat je een lastig onderwerp of lastig begrip wil uitleggen aan je leerlingen. In je fysieke les loop je hier wellicht al tegenaan, maar Read more…
Werkvorm: Het rad vol verrassingen
Stel je wil geleerde begrippen van een bepaald onderwerp oefenen en je wil dat iedereen in de klas / meeting oplet dan zou je gebruik kunnen maken van het Rad!…. Hoe kan ik deze dan Read more…
Werkvorm: Muzikale kennismaker, energizer of afsluiter!
Kennismaker:Laat studenten of medewerkers jou (of je leidinggevende) allemaal een muzieknummer insturen die jou als persoon typeert. Dit zou je kunnen doen via Spotify of via Youtube. Het kan natuurlijk ook een nummer zijn die Read more…
Werkvorm: Stimuleer het leerproces met een schaalvraag via Mentimeter
Weten waar je studenten staan in het proces of wat ze reeds weten, geeft je veel inzicht in de vervolgstappen. Deze vervolgstappen kunnen niet alleen een start vormen van waaruit je doorgaat, je kan ook Read more…
Werkvorm: 3,2,1 Geef je antwoord!
Wellicht herken je de situatie dat je een vraag stelt aan je leerling (of student) en dat je daarmee (eigenlijk) de verwachting hebt dat je veel reacties krijgt vanuit je lesgroep. Vooral het eerste uur Read more…
Interactief woordwolken
Het werken met woordwolken is een werkvorm die je misschien wel vaker inzet. Het geeft je een indruk van reeds bekende kennis of wat al is geleerd. Het is daarmee een mooie vorm als het Read more…
Bekend, benieuwd, bewaard
Bekend, benieuwd, bewaard is een werkvorm die je gemakkelijk kan inzetten tijdens een les of een lessenserie. Het bestaat uit drie stappen die eigenlijk staan voor drie vragen: Bekend: Wat weet je al over het Read more…
Dit delen:
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend)
0 Comments