Deel 3 van de (Online) Didactische woensdag: Verwerken en oefenen… welke werkvorm gebruik jij?
Gepubliceerd door Dimitri van Dillen op
Oefen- en verwerkingsopdrachten helpen leerlingen om de leerstof te onthouden en toe te passen. Er zijn veel manieren om dit te doen met je studenten… maar hoe doe jij dit?
Gebruik jij hier 1 bepaalde werkvormen voor of mix jij ze wel eens? Misschien doe je wat inspiratie op hieronder!

Werkvorm: Elevator Pitch
Markeer een lift op de vloer; jij als docent neemt erin plaats. Leg uit: “Als je dadelijk de lift betreedt, staat daar meneer Kolb, de klant waar je al weken achteraan belt! Jullie kennen elkaar Lees meer…



Werkvorm: Minibeurs
Het minibeurs is een werkvorm die als complete opdracht ingezet kan worden: studenten doen een (online)onderzoek naar een bepaald onderwerp gegeven door zijn of haar docent. Vervolgens maken zij hierover een werkstuk presenteren hun bevindingen Lees meer…



Werkvorm: Mindmappen
Een mindmap is een diagram dat is opgebouwd uit begrippen, afbeeldingen, teksten en bijbehorende relaties die zijn geordend in de vorm van een bepaalde structuur (bijvoorbeeld een boomstructuur). De student kan deze structuur gaan bouwen Lees meer…



Werkvorm: Zelf een kennisclip maken
Laat je leerlingen een kennisclip maken over een deel van de leerstof. Doordat de leerlingen het zelf gaan uitleggen zullen ze het eerder begrijpen. Daarnaast vraagt die van de leerlingen dat zij de lesstof goed Lees meer…



Werkvorm: Vloggen
Naast het schrijven van een blog als werkvorm zoals te lezen is hier. Kan je de leerlingen een videoblog laten maken, dit noemen we tegenwoordig ook wel een Vlog (video log). In plaats van een Lees meer…



Werkvorm: Bloggen
Bloggen wordt niet meer zo heel vaak gebruikt door leerlingen, tegenwoordig stappen ze over op andere media maar toch is het een mooie werkvorm om te gebruiken om een mening over een bepaald onderwerp te Lees meer…



Werkvorm: Presentatie geven
Presenteren is een leuke werkvorm om te laten doen door je leerling. Ze geven een een presentatie aan de groep middels een visuele en mondelinge uitleg over een bepaald onderwerp. Tijdens een presentatie kunnen de Lees meer…



Werkvorm: Stoelendans
De stoelendans staat ook wel bekend als het Socratische dialoog en is eigenlijk een werkvorm waarbij je actief je kennis deelt! Je deelt je klas door de helft: de ene groep vormt de binnen cirkel Lees meer…



Werkvorm: memorie: Welke vraag? Welk antwoord?
Wie kent memorie niet?!… Dit klassieke spel kan je natuurlijk ook inzetten in de klas. Je heb een aantal vragen nodig met de juiste antwoorden. Je schrijft de vragen op verschillende kaartjes. Iedere leerling krijgt Lees meer…



Werkvorm: Een (online)magazine maken
Onderwerpen die je tijdens een onderwerp door de leerlingen wilt laten uitdiepen kun je ze laten verwerken in de vorm van een (online) magazine. Dit laat de verslagen er aantrekkelijk uitzien. Bovendien kunnen leerlingen op deze Lees meer…



Activerende werkvormen voor zowel online, hybride als blended lessen
De laatste tijd lopen de besmettingen helaas weer op en hoor je vaker dat klassen thuis zitten en dat online / blended of hybride lessen weer de doorgang krijgen. Doordat je in deze situatie een Lees meer…



Werkvorm: Speeddaten
Een leuke werkvorm om in te zetten voor het uitwisselen van praktijkervaringen is Speeddaten. Studenten brengen allemaal een ervaring mee vanuit de praktijk. De ene helft gaat aan een tafeltje zitten of op op een Lees meer…



Werkvorm: Schudden & Pakken
Verdeel de klas in groepjes van 3 tot 4 personen. En zorg dat je een stapel met kaarten hebt. Op de kaarten staan vragen over de behandelde lesstof. De eerste student pakt een kaart en Lees meer…



Energizer: Het Digitale Reflectie Rad
Heb het eens met de leerlingen over het handelen! Waarom zou je een (digitale) Reflectie Rad inzetten? Omdat het een ontzettende leuke manier is om inzicht te krijgen in je handelen! Je bespreekt onderwerpen, vragen Lees meer…



Werkvorm: Verbindingsgroep / hoek
Bij deze werkvorm hebben de studenten “keuze” vrijheid om een onderwerp uit de leerstof te kiezen waar ze zich op willen focussen of je kan van te voren een onderwerp aanwijzen.. Kies vier onderwerpen uit Lees meer…



Werkvorm: Wat ben ik?
‘Wat ben ik?’ is een variant op het spel ‘wie ben ik?’ waarbij je als leerling door het stellen van ja/nee vragen achterhaalt wie of wat je bent. Alle studenten krijgen een briefje op hun Lees meer…



Werkvorm: de vreemde eend in de bijt
Deze werkvorm kan goed ingezet worden om diep begrip van begrippen te bewerkstelligen. Leerlingen moeten de begrippen goed (leren) kennen om deze aan andere leerlingen uit te leggen. Maak rijtjes met vier tot zeven woorden Lees meer…



Werkvorm: Met experts in gesprek
Als talendocent heb je heel wat vaardigheden die je je leerlingen (of studenten) dient aan te leren. Leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, woordkennis en de uitspraak hiervan etc. Dit kun je als docent doen door zelf het heft Lees meer…



Werkvorm: de Mystery Guest(s)
Sinds afgelopen december is Skype een stap verder uitgefaseerd en is het de bedoeling dat internationale calls via Microsoft Teams gaat. Desondanks zijn er nog vele (Facebook)-groepen waar mensen graag internationaal contact willen leggen. Want Lees meer…



Werkvorm: Mix & Ruil
Leerlingen krijgen ieder een stuk theorie of tekst over een deel van de leerstof. Ze lezen eerst deze theorie of tekst door, daarna laat je ze 1 voor 1 de informatie presenteren aan een willekeurig iemand Lees meer…



Werkvorm: Videoquiz
Naast het activeren van kennis rondom theorie, kun je studenten ook activeren tijdens het bekijken van kennisclips. Terwijl studenten een kennisclip bekijken, verschijnt er een vraag in beeld. Studenten worden zo geactiveerd om bewust na Lees meer…



Werkvorm: Infographic maken
Een infographic is een grafische weergave van een rapport. Om een infographic te laten maken door leerlingen is het van belang dat zij goed naar de resultaten van een onderzoek of evaluatie kijken. Door een Lees meer…



Werkvorm: de praatplaat!
Een praatplaat is niets anders dan dat je een plaatje of een foto laat zien en dat je vraagt aan de leerlingen waar ze aan moeten denk bij de plaat. Kies de praatplaat die past Lees meer…



Werkvorm: Image Hotspot
De werkvorm Image Hotspot is een werkvorm die heel visueel is en de samenwerking stimuleert. Je upload een afbeelding en vervolgens voeg je er 1 of meerdere hotspots aan toe met informatie. Deze informatie kan Lees meer…



Werkvorm – 30 seconden spel
Een leuke werkvorm om in je les te gebruiken, is het 30 seconden spel. Bij deze werkvorm richt je je op bepaalde lesstof of op een thema. In het voorbeeld hieronder staan dertien vragen op Lees meer…



Werkvorm – Het foto associatiespel
Je denkt associatief als je verbindingen legt tussen dingen die niet vanzelfsprekend bij elkaar horen. Door veel te oefenen in het maken van denksprongen stimuleer je de creativiteit. Wanneer in te zetten?Deze werkvorm is heel Lees meer…



Werkvorm: Doen, durven of waarheid
Waarom zou je het spel “Doen, durven of waarheid” inzetten? Het is een leuke manier om elkaar weer na een tijd te spreken. Je bespreekt allerlei onderwerpen en je zorgt ervoor dat je iedereen weer Lees meer…



Activerende werkvormen voor je hybride lessen
Bij ons op school hebben wij diverse lokalen ingericht voor “hybride” lessen. In onze situatie betekent dit dat wij de lessen geven in een klaslokaal met de camera gericht op een Whiteboard óf op 1 Lees meer…



Werkvorm: Maak het inzichtelijk met Flipgrid!
Je loopt bij elk vak wel eens tegen het feit aan dat je een lastig onderwerp of lastig begrip wil uitleggen aan je leerlingen. In je fysieke les loop je hier wellicht al tegenaan, maar Lees meer…



Werkvorm: Check in duo’s
Deze werkvorm zorgt voor interactie tussen studenten en is in te zetten om snel antwoorden te controleren. Eerst maken de studenten een opdracht alleen en dan gaan ze het vergelijken in duo’s. Samen moeten ze Lees meer…



Werkvorm: Het rad vol verrassingen
Stel je wil geleerde begrippen van een bepaald onderwerp oefenen en je wil dat iedereen in de klas / meeting oplet dan zou je gebruik kunnen maken van het Rad!…. Hoe kan ik deze dan Lees meer…



Werkvorm: Muzikale kennismaker, energizer of afsluiter!
Kennismaker:Laat studenten of medewerkers jou (of je leidinggevende) allemaal een muzieknummer insturen die jou als persoon typeert. Dit zou je kunnen doen via Spotify of via Youtube. Het kan natuurlijk ook een nummer zijn die Lees meer…



Werkvorm: 3,2,1 Geef je antwoord!
Wellicht herken je de situatie dat je een vraag stelt aan je leerling (of student) en dat je daarmee (eigenlijk) de verwachting hebt dat je veel reacties krijgt vanuit je lesgroep. Vooral het eerste uur Lees meer…



Interactief woordwolken
Het werken met woordwolken is een werkvorm die je misschien wel vaker inzet. Het geeft je een indruk van reeds bekende kennis of wat al is geleerd. Het is daarmee een mooie vorm als het Lees meer…
Dit delen:
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend)
0 reacties